Klassisk mordhistoria först ut i ny svit

Vi översköljs regelbundet av kriminalfilmer av olika slag. De flesta är ganska råa, men framför allt är de moderna och nutida. Det är skillnaden med filmatiseringen av Maria Langs "Mördaren ljuger inte ensam" då den utspelar sig på 50-talet.

Puck (Tuva Novotny) blir medbjuden till sin handledare Rutgers (Gustav Hammarsten) sommarstuga på en ö för att fira midsommar. Hon blir en av deltagarna i detta något brokiga midsommargäng. Att det är något som pyr blir man medveten om direkt. Ganska snart hittas en av kvinnorna död av just Puck och sedan är historien i gång. Kriminalkommissarien Christer Wijk (Ola Rapace) rings in och snart upptäcker han att alla verkar ha något att dölja. Någon i gruppen är mördaren men vem det kan vara verkar inte självklart.

Det här är en klassisk mordhistoria i bästa Agatha Christie-anda. Känslan av "Cluedo" gör sig påmind och var det hembiträdet som mördade damen i salongen med en ljusstake? Ni kanske förstår vad jag menar. Det är lite för banalt och lite för slappt på något vis. Alla misstänker alla och alla verkar konstigare än den andra. Som tittare är det absolut inte självklart vem som är den skyldige och jag kommer på mig själv att sluta bry mig om det och bara följa med i handlingen.

Filmen är lite för seg, det händer ju liksom inte så mycket. Förrän vid slutet. Då helt plötsligt forceras allting i en rasande fart. Och sen är det över. Jag känner mig lite snopen och framför allt – snuvad på upplösningen. Skådespelarinsatserna är oerhört varierande och hur en del av dem fått sina roller är för mig en gåta. Däremot sticker Ida Engvoll, som gör Lil, ut rejält och snor uppmärksamheten från de andra med större namn inom filmvärlden. Hennes närvaro och förföriska sätt att ta in tittaren är anmärkningsvärt bra.

Vi får se hur nästa film i denna satsning ter sig och att den förhoppningsvis utspelar sig i Skoga där Maria Langs allra flesta historier har sin gång. Jag tror att det kan bli en bra filmsvit, helt klart. Potential finns och på något vis är det befriande att se på en deckarhistoria av det här slaget och slippa alla hårdkokta poliser som antingen har alkoholproblem eller spöar skiten ur de misstänkta.

1. Maria Lang, eller Dagmar Lange som hon faktiskt hette, kom från Nora. Den lilla trästaden i Västmanland. Nora blev Skoga i hennes böcker och här spelades flera scener till kommande filmer in. Denna film spelades dock inte alls in i Nora.

2. Filmen är den första av sex stycken filmer som filmatiseras efter deckardrottningens böcker.

3. Musiken i filmen är något som fastnar. Den är bra och framför allt är den oerhört passande.

MARIA EREMO (2013-07-10)