Ingen fullträff men ger framtidshopp

"Superman Returns" var en av de första filmerna vi recenserade på DVDKritik, om man nu räknar cirka 100 filmer som "de första". Den blev inte den nystart för Superman som Warner hade räknat med och när karaktären återigen dyker upp runt sju år senare är det en reboot, antagligen med samma förhoppning om att bygga en ny franchise för att slutligen landa i den "Justice League" DC behöver göra för att hänga med i Marvels framfart.

Med andra ord är vi tillbaka på ruta ett och Supermans origin story berättas på nytt. David S. Goyer och Christopher Nolan, kända från Nolans "Batman"-trilogi, skrev storyn och manuset och Zack Snyder ("300" och "Watchmen") regisserade. En trio välmeriterade herrar som gjort några av de bästa serieadaptioner som gjorts. Ändå blir "Man of Steel" inte riktigt den fullträff jag hade hoppats på. Det som Nolan gjorde i sin trilogi och Snyder i "Watchmen" var att föra in en mörkare ton i berättelserna och samtidigt grunda dem i verkligheten (åtminstone till en viss mån). "Man of Steel" lyckas hitta samma ton, men blir samtidigt överdriven och sci-fi-klumpig. Avvägningen mellan "det här skulle kunna vara på riktigt" och "det här är helt och hållet orealistiskt" är inte perfekt.

Inbitna superhjältefantaster kan Supermans ursprungshistoria utan och innan, men här är den faktiskt lite utvecklad och tar inte slut när nyfödda Kal-El skickas från den döende planeten Krypton, utan hänger kvar som ett eko under hela filmen. Lyckligtvis slipper vi en lång, kronologisk berättelse fram till när Superman blir Superman och i stället är det viktiga moment från Clark Kents (Henry Cavill) uppväxt som klipps in som flashbacks på lämpliga ställen i storyn. Den vuxna Clark hankar sig fram via olika extrema jobb medan han försöker komma underfund med vad han ska göra med sina superkrafter. Hans far på jorden (Kevin Costner) har uppmanat honom att vänta till rätt tillfälle innan han ger sig till känna för mänskligheten.

I samband med att en gigantisk farkost upptäcks i 20 000 år gammal is får Clark reda på sitt rätta jag. Farkosten är från Krypton och i skeppet träffar han sin riktiga fars (Russell Crowe) medvetande förkroppsligat och får äntligen veta vem han är. Men i samband med det blir även de sista levande Kryptonerna, ledda av galningen General Zod (Michael Shannon), varse om var Kal-El befinner sig och sätter fart mot jorden för att återta Kryptons kodex som krävs för att återskapa planeten. Med andra ord blir det läge för Clark att träda fram som Superman, för Zod tänker inte skona mänskligheten.

Jag vill så gärna att "Man of Steel" ska vara starten på ännu en bra superhjältefranchise och jag påminner mig om att "The Dark Knight" var så mycket bättre än "Batman Begins" och håller tummarna för att så ska bli fallet när den annonserade uppföljaren kommer. Det brukar ta sig när ursprungshistorien är berättad, men samtidigt är Superman väldigt svår att få till bra. Det finns ett sådant enormt hinder i hela Clark Kent-grejen som "Man of Steel" undviker så länge det går, men ändå inte riktigt tar sig förbi, och detta hinder kan bli allt större i kommande filmer.

"Man of Steel" kritiserades för den enorma destruktion Superman skapar och jag håller med. Det blir bara småsmulor kvar när han är i farten, och det är en av de där överdrivna inslagen som jag ser som en liten bromskloss. Men ser man bortom det överdrivna och sci-fi-klumpigheten finns det ändå en rätt bra Superman-film här. När jag såg om filmen på blu-ray tyckte jag betydligt bättre om den vad jag trodde att jag skulle göra, och det ger mig hopp inför framtiden.

Två 25-minutersfeaturetter utgör merparten av extramaterialet. Den första handlar om karaktären Superman, vad den betytt för hela superhjältegrejen, hur den förändrats under åren och hur man tänkt inför denna film. Den andra handlar om actionsekvenserna, dels om hur skådespelarna tränade stenhårt för att klara av inspelningen och dels hur man spelade in scenerna.

Det finns även en kortare film om Krypton - dräkter, vapen etc - och hur specialeffekterna kring detta gjordes. Det finns även en kort animerad film som skildrar Supermans historia från omslaget till Action Comics #1 till i dag. En ganska rolig sak.

Sen finns det även en featurette om "Hobbit"... Ja, ni läste rätt. Jag vet inte riktigt varför "New Zealand: Home of Middle-Earth" är med på "Man of Steel". Min enda förklaring är att det är ett produktionsfel. Märkligt är det i alla fall...

Den amerikanska utgåvan innehåller lite mer extramaterial bland annat en möjlighet att se hela filmen parallellt med en lång making of-film.

1. Uppföljaren går just nu under titeln "Batman vs. Superman" och introducerar Ben Affleck som en ny Batman, dock inte samma Batman som Christian Bale spelat i tre filmer. "Man of Steel" ska alltså ses som film 1 i ett nytt DC-universum som sannolikt kommer att växa med fler filmer och med nya hjältar i både större och mindre roller. Helt rätt tänkt om DC ska hänga på i Marvels framfart.

2. Visuellt blir man inte totalt knockad av "Man of Steel" men det är snyggt och bra gjort överlag. Speciellt gillar jag hur man skildrat Supermans röntgensyn vilket inte gjorts på ett liknande sett tidigare. Zach Snyders närmast patenterade slow-motion-stil används enbart ytterst lite i filmen, vilket i och för sig är bra eftersom Superman rör sig extremt fort. Ändå kan jag tycka att det är lite oväntat.

3. Precis som i Christopher Nolans "Batman"-trilogi skrivs titeln på filmen ut först i slutet och i samma minimalistiska typsnitt.

ANDERS JAKOBSON (2013-10-25)