överraskningar men fortfarande lika bra

Den fjärde säsongen av "På Spaning i New York" bjuder inte på så många överraskningar utan tuffar på i samma behagliga stil som de tre tidigare. Att vi inte får så många överrakningar gör absolut inget. Serien är fortfarande väldigt bra och vid det här laget börjar vi känna karaktärerna riktigt väl. Andy Sipowicz fortsätter att ha svårt med känslor. Den här säsongen hinner han med att bli både antastad och hamna i trubbel för att han uppträder rasistiskt. Det som är så intressant med Sipowicz är att han inte menar illa. Han inser inte att det han säger är rasistiskt. Det är just detta som gör att han hamnar i de konflikter han hamnar i. Vi får även se honom i rollen som pappa vilket inte alltid är det lättaste. Sylvia ser vi dock mindre och mindre av och nu när hon dessutom vill vara hemmafru misstänker jag att vi kommer se ännu mindre av henne i kommande säsonger.

När det gäller Bobby Simone slits han mellan sin kärlek till Diane Russell och att släppa henne fri. Han vill gifta sig och bilda familj och hon vill inte. Att hon dessutom går tillbaka och jobbar undercover gör inte saken bättre. Simone får då ännu svårare att hålla tillbaka sina känslor. Simone blir också fastighetsägare då en dam lämnar en hyreshus till honom. På köpet får han också hennes son Henry som till en början är väldigt bitter på Simon då han tycker att huset borde vara hans. På jobbfronten blir Simone befordrad till detektiv av första graden medan Sipowicz får stå över då hans bakgrund innehåller allt för mycket bagage.

När det gäller de andra karaktärerna är det Greg som har störst roll i den här säsongen. Han börjar bantar vilket får olika uttryck under säsongen. Allt från att han stoltserar med att gått ner i vikt till att han blir våldsam mot de misstänkta de tar in. Han lär även känna Abby som är en ny polis på stationen och till en början hoppas han på romantik. Det visar sig dock att hon är homosexuell och i stället ber Greg donera sperma så hon och hennes partner kan skaffa barn. Något Greg går med på.

Vi får även lite nya karaktärer under säsongen. Jill Kirkendall börjar och även om hon först bara skulle vara med i tre avsnitt ledde det hela till en fast roll för henne och vi lär se mer av henne i kommande säsonger. Två receptionister hinner vi beta av också. Geri som antastar Sipowicz och Gina som Martinez inleder ett förhållande med. Geri dyker nog inte upp i kommande säsonger men Gina hoppas jag vi får se mer av. Hur som helst är serien fortfarande, efter fyra säsonger, lika bra! Dessutom slutar den riktigt dramatiskt. Hur vill jag inte gå närmare in på men jag är väldigt glad att säsong 5 står och väntar i bokhyllan.

Extramaterialet består av två dokumentärer. En där de fem nya karaktärerna, Gina, Geri, Henry, Jill och Abby, får berätta om sina roller. I den andra får vi se mer av hur man spelade in serien. Vi får se hur man belyste scenerna, hur man satte upp kamerorna och hur man dolde att man faktiskt spelade in i stort sett hela serien i Los Angeles och inte i New York… Vi får även kommentarspår till tre avsnitt.

1. Simone säger i ett avsnitt "Den här killen planerar väl inte att spränga World Trade Center?" Detta var i slutet av 1996.

2. Lucy Liu ("Ally McBeal") och Richard Schiff ("Vita huset") gästspelar under säsongen.

3. Detta är den sista säsongen som släppts i en svensk eller amerikansk utgåva. Säsong 5 till 12 har bara givits ut i England.