Vilket äventyr!

"The Lone Ranger" är mycket men en sak är säker, det är ett äventyr från första till sista bildrutan. Filmen handlar om John Reid, som ska hämnas sin bror, och indianen Tonto. Filmen utspelar sig 1869 och järnvägen gör sitt intåg i Vilda Västern. Både Reid, eller The Lone Ranger som han kallas då han är det sista Rangern (sheriffen) kvar efter att alla andra i staden mördats, och Tonto jagar Butch Cavendish som spelas underbart av William Fichtner som ni säker känner igen från "Prison Break" även om han här sminkats till näst intill oigenkännlig. Han är de store gangstern som alla hatar men det finns mer bakom kulisserna som vi inte vet om än…

"The Lone Ranger" innehåller tågjakter, ridande, skjutande och en stor portion humor. Allt som en familjefilm ska ha. De är dock på gränsen för den innehåller även en hel del blodigt mördande. Det som dock gör mig lite förvirrad är att den ena sekunden visar en man som skär ut en annan mans hjärta och äter det och i nästa sekund en dråplig kommentar från Tonto samtidigt som hans häst står uppe i ett träd. Filmen pendlar mellan att vara rätt rå till att vara buskis i stil med Charlie Chaplin där man står på öronen och allt däremellan. Och kasten sker snabbt.

När jag såg filmen så tyckte jag just dessa tvära kast var rätt jobbiga men efteråt när filmen sjunkit in lite känns de helt rätt. Dock gillar jag inte den ramhistoria man lagt till där en liten kille 1930 går på tivoli och i ett utställningstält börjar prata med en staty av Tonto som berättar hela historien för honom. Känns helt onödig och faktiskt lite fånig.

I rollen som Tonto ser vi Johnny Depp och som The Lone Ranger ser vi Armie Hammer. Båda passar perfekt i sina roller och de kompletterar varandra väldigt bra. "The Lone Ranger" är äventyr när det är som bäst; underhållande, storslaget och lite läskigt.

Jag får erkänna att extramaterialet på denna känns lite tunt. Storfilmer som denna brukar vara fullmatade, men det vi får nu är tre dokumentärer, borttagna scener och lite bloopers.

Dokumentärerna handlar om hur filmteamet färdas genom det amerikanska landskapet för att göra filmen och hur fint allt är. En handlar om hur skådespelarna fick lära sig bli riktiga cowboys, vilket inte är så lätt som man kan tro. De fick lära sig skjuta, hantera en revolver på ett fränt sätt, kasta lasso och så vidare. Den sista handlar om hur man byggde en järnväg enbart för filminspelningen.

Tyvärr känns extramaterialet inte så värst spännande. Visst det är intressant att se hur man gjorde filmen men det borde ha kunnat presenterats på ett bättre sätt än man gör här tyvärr…

1. Tonto betyder "idiot" på spanska så i Spanien heter Tonto Toro som betyder "tjur" i stället.

2. "The Lone Ranger" var från början en radioteater.