Annorlunda och möjligen felstavad

Lars Molin är möjligtvis mest känd för "Badjävlar", tv-serien "Tre kärlekar" samt "Kejsarn av Portugallien" och "Ivar Kreuger" som gjordes i slutet av hans karriär. Den märkligt stavade "Zoombie" är en tredelad tv-serie som kom 1982, året efter hans småmystiska sportfilm "Höjdhoppar'n". Den såg jag någon gång för 30 år sedan och minns att mitt unga jag tyckte den var lite knepig. Mitt vuxna jag tycker att "Zoombie" också är lite knepig, men så beskrivs den också som "En annorlunda familjekomedi i tre delar".

Titeln är ingen finurlig ordvits utan bara en alternativ stavning på zombie som Molin hittat på själv. Eller så trodde han att det stavades så. Urban Dictionary menar att "zoombie" är en snabb zombie eller ett djur som återuppstått från de döda, men inget av detta handlar serien om, så alltså är det inget annat än en alternativ stavning.

Anders Nyström spelar byrådirektören Holger Jakobsson som får höra att han är en "zombie" av en jobbkollega. Hur Holger än försöker få förklarat vad en zombie är får han aldrig riktigt något vettigt svar. Han vet bara att han inte vill vara en zombie. Det röriga och sega jobbmötet lämnar han bara och han beslutar sig för att gå hem och laga en riktigt god middag åt sin familj. Men den där familjemiddagen går i spillror då samtliga de vuxna barnen - spelade av Staffan Hallerstam, Sissela Kyle och Joakim Schröder - sticker åt olika håll, givetvis efter att ha tjatat till sig lite pengar från Holger, och hans fru Doris (Lis Nilheim) kan inte komma hem efter jobbet. Holger får sitta i sin ensamhet och sleva i sig den dyra sjötungan.

Dagen därpå går han inte till jobbet och till familjens förtvivlan bränner han alla deras pengar och ger sig sedan ut i världen och gör vad som faller honom in, vilket leder till ett antal olika möten med främmande människor som sakta får honom att förändra sitt liv, samtidigt som familjen tror att han förlorat förståndet.

"En annorlunda familjekomedi" var det, och visst, så kan man beskriva den. Även med moderna ögon för formen på serien är annorlunda i förhållande till hur man gör miniserier nu för tiden. Avsnitten känns långa och utdragna trots att de klockar in på drygt 50 minuter, och scenerna är ganska pjäsartade. Holgers många möten är långa och isolerade till Anders Nyström och andra skådespelare. Det känns just "annorlunda" och ovanligt.

I sin helhet känns serien bara sådär. Det är inte dåligt, men det är kanske lite för annorlunda med moderna ögon att det blir svårt att ta in den. Skådespelet är överlag bra och Anders Nyström är riktigt bra i huvudrollen. Lars Molin-fans blir nog väldigt glada över att den nu släpps på DVD drygt 30 år senare.

1. Detta var Sissela Kyles första tv-produktion.

2. Året innan hade Kyle gått ut Teaterhögskolan och i hennes årskull ingick även Peter Stormare, Tomas Norström, Maria Johansson, Cecilia Nilsson och Staffan Hallerstam som spelar hennes bror här. Hallerstam hade dock runt tio år i tv- och filmbranschen bakom sig bland annat i Astrid Lindgren-historierna "Pippi Långstrump" och "Världens bästa Karlsson".

3. Joakim Schröder ser precis ut som hans karaktär i "G - som i gemenskap" som gjordes året därpå. Hans karriär tog dessvärre aldrig riktig fart efter det.

ANDERS JAKOBSON (2013-08-03)