Semifinalen

Säsong 5 av "Breaking Bad" har delats upp i två delar om vardera åtta avsnitt, vilket totalt ger än längre säsong en vanligt samtidigt som varje del är kortare än de tre föregående säsongerna. Den första smög ju i gång med blott sju avsnitt, så åtta är fullt tillräckligt. Speciellt om man vill klämma den på en dag. Sex timmar i "Breaking Bads" sällskap går fort.

Säsong 5 är även den sista omgången, vilket gör denna första del till semifinalen. När säsong 4 gick i mål hade Walter White (Bryan Cranston) röjt undan sin värsta fiende på ett listigt och grafiskt brutalt vis, och säsong 5 handlar mycket om att sopa undan alla spår som leder till Walter, Jesse Pinkman (Aaron Paul) och Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks). Trion startar en ny verksamhet efter att Mike motvilligt gått med, detta efter att DEA-poliserna med Walters svåger Hank Schrader (Dean Norris) i spetsen kommit honom på spåren. Mike är ju en expert på att hålla sig undan trubbel, men den här gången blir det väldigt svårt. Det blir inte bättre av att trion inte riktigt drar helt jämt och så småningom är bristningen ett faktum. Walter drivs fortfarande av möjligheten att tjäna stora pengar, att vara bäst på någonting och att vara den stora knarkkungen, och ingenting kan hindra honom.

Inte ens hans egen fru Skyler (Anna Gunn) som blivit genuint rädd för sin man och börjar agera mycket märkligt och dessutom skydda deras gemensamma barn från sin far. Och eftersom varken hon eller Walter kan säga sanningen till någon blir det extra svårt att förklara sig för släkten.

Mot slutet av säsongen rundas allting av på ett vis som känns som att detta är slutet, men sen kommer det en perfekt mid-season cliffhanger som sätter riktningen för finalen, och den är precis det man väntat på i fyra och en halv säsong...

Otroligt spännande! Det är svårt att hitta fel eller brister i "Breaking Bad" så här långt in i historien. Det är en maskin som trimmats till perfektion och precis som tidigare är alla ingredienser på plats: smarta manus, briljanta skådespelarprestationer, oväntade lösningar och vändningar - allting man önskar för att baka ihop en välsmakande tv-kaka.

Jag hade förväntat mig att denna halva säsong skulle kännas just halv, men det är alldeles för skickliga författare bakom serien för att göra ett sådant misstag, och de gör ingen besviken.

Omslaget utlovar över nio timmar extramaterial, och det måste i så fall vara med kommentarspåren till alla avsnitten. Mycket är det hur som helst, och för den som vill fördjupa sig är det lilla julafton. Fast jag tycker kanske inte att allt ger så himla mycket mervärde. Till exempel finns det "Inside Breaking Bad"-material till varje avsnitt som består av en liten sammanfattning av avsnittet och sedan en separat making of, och det blir lätt lite tjatigt. Mycket att se, men kanske inte helt superintressant.

Jag gillar att det finns lite material om hur serien skrivs. Vi får hänga med in i the writers room, både genom en informativ featurette och genom en time-lapse-film med kommentarer. Det sista är väl så där intressant, men i stort är det intressant att höra hur serien skrivs, precis som det är intressant att ta del av några av regissörernas favoritscener och hur de gjordes.

I övrigt finns det några specialare om en stor actionsekvens i säsongen, om karaktären Mike och om en konstutställning med bilder inspirerade av serien. Det finns dessutom lite bloopers och bortklippt material samt en specialinspelad scen som fyller ett hål i det sista avsnittet.

Massor att titta på alltså. Fjärrkontrollen får skavsår!

1. Jag gillar att serien tar till vara på det som i det här fallet kallas teaser, det vill säga de minuter som inleder varje avsnitt innan vinjetten kommer. De är alltid spännande och lite mystiska, och till råga på allt har det första avsnittet en teaser som blickar betydligt längre fram än vad den här säsongen täcker in.

2. Jesse Pinkman fortsätter att utvecklas. I den här halvan är det han som knäcker de smartaste lösningarna på problemen.

3. Om jag anstränger mig för att hitta en brist så måste jag ändå säga att jag saknar karaktären Gus Fring som Giancarlo Esposito spelade så briljant.

ANDERS JAKOBSON (2013-08-19)