Zombiekärlek

"Warm Bodies" är en udda film. Man får känslan av att man velat göra en zombiefilm men samtidigt velat dra nytta av "Twilight"-filmernas popularitet. För vad vi får här är en kärleks-zombiefilm vilket känns väldigt udda. Dessutom får vi se allt ur zombien R:s synvinkel. När R en dag äter upp Julies pojkväns hjärna får han dennes minnen och känslor för Julie. För att rädda henne tar han med sig henne till sitt hem som är ett övergivet flygplan. Här tvingas Julie stanna ett tag för att de andra zombiesarna ska glömma att hon är där så hon kan återvända hem...tror Julie. R vill ha henne där så länge som möjligt då han blivit kär i henne… Jo, ni hörde rätt. Han är kär i henne.

Och just denna kärlek får faktiskt Rs: hjärta att börja slå igen och han återvänder sakta till de levande igen. Han förvandlas från zombie till vanlig människa. Och dessutom påverkar deras kärlek de andra zombiesarna så även de återvänder till att vara människor och tillsammans med människorna slår de ner de zombies som gått ännu längre och är en form av vandrande skelett.

Så, är "Warm Bodies" en zombiefilm? Nja, jag tycker nog inte det. Visst R är en zombie och han har huvudrollen i filmen men jag tycker det känns mest som om man velat rida på zombie- och Twilightvågen, för att locka så många tittare som möjligt. Känns rätt billigt. Men det finns inte mycket här som har att göra med en riktig zombiefilm. R och de andra tänker, talar och har en viss hjärnverksamhet redan innan han träffar Julie vilket inte en zombie har. Hjärnan finns där men en riktig zombie tänker inte. Dessutom slutar filmen lyckligt vilket är ett stort "No, no" när det gäller zombiefilmer.

Dock ska det nämnas att filmen är rätt snyggt filmad och att skådespelarna oftast gör det de ska. Dock räcker inte det helt här. Idén med att en zombie skulle "botas" av kärlek är bara löjlig och "Warm Bodies" känns mest som en bagatell som man fort glömmer.

1. Tydligen ska man kunna få till det att filmen är lätt baserad på "Romeo och Julia". R = Romeo; Julie = Juliet; Perry = Paris; M/Marcus = Mercutio.

2. Om man kollar noga så ser man att zombierna inte blinkar. När de sen förvandlas till människor börjar de blinka.

3. En annan sak som känns helt fel är att R både springer och kör bil när han är en zombie.