Tomgångskörning när Hugh gör nummer 6

"X-Men Origins: Wolverine" var en föregångare till hela "X-men"-trilogin, men utspelar sig samtidigt efter "X-Men: First Class", så var ska då "The Wolverine" stoppas in rent tidsmässigt? Jo, sist i hela samlingen. Jag kan tycka att det hade varit mest logiskt med en direkt uppföljare till "X-Men Origins: Wolverine", och "The Wolverine" kräver att man sett i princip alla filmer och främst den som i mitt tycke varit den sämsta filmen - "X-Men 3 - The Last Stand".

Det var ganska länge sedan jag såg den och känner mig initialt lite bortkommen i "The Wolverine". Till en följd av händelserna i "The Last Stand" har Logan/Wolverine (Hugh Jackman) blivit en skäggig enstöring uppe i det kalla Kanada. Här lever han ensam med sina inre demoner och minnet av Jean Grey (Famke Janssen). Dessutom minns han sekvenser ur sitt väldigt långa liv, till exempel när han räddade livet på en japansk soldat under atombombningen av Nagasaki.

Just denna incident är själva hjärtat i historien för Logan blir uppsökt av en ung japansk kvinna, Yukio (Rila Fukushima), som berättar att soldaten, numera den enormt framgångsrika affärsmannen Yashida (Hal Yamanouchi), ligger för döden och vill ta avsked av sin gamla vän. Motvilligt följer Logan med till Tokyo, där det dock visar sig att Yashida inte enbart vill säga adjö - han vill befria Logan från sin odödlighet och själv bli odödlig. Logan menar att odödligheten är en plåga som han inte vill att någon ska lida av, och mötet får en sur eftersmak.

Natten därpå dör Yashida, men det är bara början på en historia där Logan hamnar mitt i ett maktspel där han måste bli The Wolverine på nytt för att skydda Yashidas arvtagerska Mariko (Tao Okamoto).

Wolverines äventyr i Japan är väldokumenterade och vad jag har förstått en omtyckt storyline bland fans. Själv faller filmen mig inte i smaken speciellt mycket och kan samsas med "The Last Stand" om de sämsta platserna i den interna "X-Men"-listan. Det är kanske bristen på ett X-Men-sammanhang som är det stora problemet för mig. Drömsekvenserna med Jean Grey räcker inte och den andra uppenbara mutanten i filmen är tyvärr lite fjantig om än ganska välspelad av ryskan Svetlana Khodchenkova.

Jackman har gjort Wolverine i sex filmer nu, och det är ganska tydligt att han älskar rollen. Samtidigt kan jag inte låta bli att känna att det går lite på tomgång. Jackman spänner musklerna, skickar ut metallklorna och skriker mot kameran och det har vi sett nu allt för många gånger.

Med tanke på att jag blev positivt överraskad av "X-Men Origins: Wolverine" måste jag tyvärr konstatera att jag blir besviken av "The Wolverine". Jag hoppas därför på att "X-Men: Days of Future Past" kan reparera franchisen under 2014.

Den timslånga bakomfilmen "The Path of the Ronin" ger mig större förståelse om varför filmen är som den är, och gör samtidigt att det känns som filmen är bättre än vad jag tycker att den är. Jag är helt med på att man ville utveckla karaktären genom att inspireras av den seriestoryline av Chris Claremont och Frank Miller som gjorde just det, men jag gillar den inte riktigt. Bakomfilmen ger också en förklaring - utan att säga det i klartext - om varför filmen inte bär prefixet "X-Men".

Det är en bra bakomfilm som ger det mesta man vill veta om story, träning och filmning. Jag saknar dock några exempel från Claremont och Millers tecknade förlaga. Inte en ruta finns med. Trist.

Det alternativa slutet visar hur Wolverine får en gul dräkt i present, en dräkt som känns igen mycket väl från serierna. Wolverines minspel ger dock en ganska tydlig signal om vad han tycker om den...

Det hör inte till vanligheterna att man får bakommaterial till en annan film - speciellt inte från en film som inte har släppts - men här bjuds det på några minuter lång rundtur bland scenbyggena till "X-Men: Days of Future Past" med returnerande regissören Bryan Singer i spetsen. Även om man inte får se något ur själva filmen är jag väldigt peppad på att se X-Men igen. Soloäventyren får vara över nu!

Det finns en Unrated Extended Cut - med kommentarspår - med i paketet. Den är cirka en kvart länge och jag vet inte riktigt vad som har tillkommit. Jag har sett båda och det enda jag kan säga med säkerhet är att det är lite mer blod i den längre versionen.

1. Darren Aronofsky skulle först regissera filmen, vilket hade varit väldigt intressant att se. Superupptagna Guillermo del Toro var intresserad under en period, men till slut blev det James Mangold ("Walk the line", "3:10 to Yuma", "Knight and Day") som hamnade i regissörsstolen.

2. I vad som nu känns som förväntad Marvel-anda kommer det en bonusscen mitt i eftertexterna. Den är en ren koppling till "X-Men: Days of Future Past" och utspelar sig två år efter händelserna i "The Wolverine" och två välbekanta X-Men-karaktärer gör cameos.

3. Det är tänkt att det ska bli fler solofilmer för The Wolverine, så det är bara att hålla tummarna för att kvalitén återvänder.

ANDERS JAKOBSON (2013-11-29)