Jag lyfter den Heisenbergska hatten

Efter 62 avsnitt tar "Breaking Bad" slut och blir omedelbart en modern klassiker. För min personliga del började sagan sommaren 2010 då jag kände för att suga tag i en ny tv-serie och köpte säsong 1-boxen. Serien var då redan inne på sin tredje säsong, men i Sverige fanns bara den första att se. Det var kärlek vid första ögonkastet och sedan dess har varje box varit en högtidsstund, även om utgivningstakten vacklat lite.

Men nu är sagan slut. Fem säsonger blev sex omgångar och till min stora glädje kan jag konstatera att det är en serie som håller hela vägen. Bara veckan innan "Breaking Bads" säsongsavslutning på amerikansk tv gick en annan långkörare i mål, en serie om en viss seriemördare, med en ganska avtrubbad final efter en halvsvag säsong. Så var inte fallet här utan "Breaking Bad" bjöd på ändlös spänning och den enormt höga kvaliteten ända in i kaklet.

Semifinalen slutade fint. Walter White (Bryan Cranston) hade på något sätt lyckats nästla sig ur alla problem och det kändes som han hade lämnat det kriminella livet bakom sig. Allting hade ordnat sig och främst hade han klarat av att hålla allting hemligt för sin svåger, DEA-agenten Hank Schrader (Dean Norris). Men så hittar Hank något i Walters hem som vänder upp och ned på allting. Plötsligt förstår Hank allting. Han inser hur han blivit lurad alla dessa år och att hjärnan bakom det rena, blåa metanmfetaminet är hans egen svåger. Alla pusselbitar finns där, men hur ska han sätta ihop dem?

Det är egentligen det här man väntat på sedan starten och när väl Walter förstår att Hank vet finns inga hemligheter kvar och Walter hamnar i sin allra knepigaste sits där han är i en situation där ingenting kan sluta bra, förutom serien "Breaking Bad".

Med facit i handen känns "The Final Season" som det optimala slutet på serien. Det är åtta avsnitt som hela tiden för historien framåt samtidigt som det är snudd på omöjligt att förutse alla vändningar. Hela tiden tror man sig ha en klar bild över vad som ska hända, men när det väl händer är det inte alls så som man har tänkt sig. Jag har fått allt mer respekt för seriens manusförfattare som har hållit ihop allting samtidigt som de bjudit på det oväntade. Mycket skickligt. Dessutom landar allting i en final som knyter ihop säcken totalt på ett tillfredsställande och delvis oförutsägbart sätt. När det sista avsnittet börjar är man inte alls säker på hur det faktiskt ska sluta.

Och det är väl lönlöst att hälla mer kärlek över skådespelarna som gång på gång visat att de förstått sina roller och tveklöst format dem till levande karaktärer. Bryan Cranston, Anna Gunn, Aaron Paul, Dean Norris och Betsy Brandt har sannolikt gjort sina livs bästa och viktigaste roller under de sex år serien varit ett av tv-kanalen AMC:s stora flaggskepp. Man vill bara lyfta på den Heisenbergska hatten och buga sig i respekt.

Tack för uppvisningen, "Breaking Bad".

Som alltid är det fullmatat med extramaterial. Kommentarspår och även minidokumentärer ("Inside Breaking Bad") till samtliga avsnitt. Det är ett smart sätt att ta med oss in i både storyn och inspelningen. Dessutom finns det gott om borttagna och förlängda scener att titta på om man vill ha ännu mer.

Utöver detta finns det en del specialdokumentärer om specifika scener samt ett längre klipp som förklarar vad en så kallad showrunner gör i en tv-serie, eller i alla fall i "Breaking Bads" fall. Vi får även ta del av de olika ljudlagren i en utvald scen och höra hur dialog, musik och ljudeffekter kompletterar varandra.

Av det lite mer lättsamma slaget finns en samling bloopers och ett "alternativt slut" som anknyter till komediserien "Malcolm in the middle" (eller "Malcolm - ett geni i familjen" som den hette på svenska) som var Bryan Cranstons genombrott i tv. Personligen tycker jag att detta "alternativa slut" - som självklart inte är seriöst på något sätt - är rätt tramsigt.

Ett blu-ray-exklusivt inslag är en bordsläsning av säsongens första avsnitt. Vad jag speciellt noterar här är att samtliga skådespelare utom Dean Norris går in i sina roller. Norris verkar rent av oengagerad, men det är kanske hans process - att han inte blir sin karaktär förrän det är skarpt läge.

På en bonusskiva finns ett avsnitt av "Mythbusters" där de gör en "Breaking Bad"-special och testar om två vetenskapliga scener ur serien är trovärdiga eller inte och i så fall vad som behövs för att de ska fungera. Lite kul på sitt sätt, men inget man kommer att se flera gånger om.

1. I samband med sista säsongens visning pratades det om en spin-off med Bob Odenkirks skrupelfria advokat Saul Goodman. "Better Call Saul" är tänkt att vara en prequel till "Breaking Bad", och det kan nog fungera. Saul har inte överdrivet stor roll i finalen, och även om man skulle vilja veta hans öde är det helt klart ett mycket bättre upplägg att visa honom i sitt esse.

2. Bryan Cranston ska nu skriva en självbiografi som kretsar mycket kring "Breaking Bad". Boken ska komma 2015 enligt planerna.

3. Jag som är lite OCD-aktig när det gäller konsekvens knorrar lite åt att denna box bär namnet "The Final Season" när den borde heta "Säsong 5: Del 2"...

ANDERS JAKOBSON (2014-04-22)