Konstkupp à la Coen

Efter att ha sett en kvart eller så av "Gambit" pausar jag för att se om den är baserad på en fars. Det är den inte. I stället läser jag att den är skriven - men inte regisserad - av de talangfulla Coenbröderna. Först efteråt får jag veta att filmen är en remake på en film från 1966 med samma namn, även om jag vid en jämförelse av plotterna anser att Coens "Gambit" snarare är inspirerad av originalet än en bokstavstrogen remake.

Colin Firth spelar Harry Deane, curator till den svinrika affärsmannen - och skitstöveln - Lionel Shahbandar (Alan Rickman). Harry har hand om Shahbandars konstsamling och har ledsnat på sin uppdragsgivares attityd. Därför planerar han att blåsa honom på en stor summa pengar genom att kombinera en skicklig förfalskare (Tom Courtenay), en efterlängtad Monet-tavla och en tvättäkta Texastjej (Cameron Diaz). I Harrys fantasi har alla bitar fallit på plats och Shahbandar kommer att köpa historien om hur Monet-tavlan togs ur Görings samling av en amerikansk soldat under andra världskriget och sedermera hamnade i dennes sondotters ägo. Och Texastjejen PJ Puznowski kommer förstås att sköta sina kort rätt och så får Harry sin efterlängtade hämnd...

Givetvis går det inte så lätt och även om alla pusselbitar från Harrys fantasi finns där faller de inte på plats i riktigt rätt ordning och det blir en dråplig fars där några av hindren på vägen är en tysk curator (Stanley Tucci) som är på väg att ta Harrys jobb och ett livs levande lejon.

Colin Firth som är något av en expert på att spela torra engelsmän får här komplettera egenskapen med en stor skopa fysisk humor av klassiskt snubbelsnitt. Det blir bra och roligt och den evigt stabila Alan Rickman är självklart lysande som praktarsel, speciellt i Harrys fantasi. Det svaga kortet är möjligen Cameron Diaz som gör en smått karikatyrartad lantisfigur, men som ändå visar sig ha lite hjärna bakom den dumma fasaden. Kulturkrocken mellan det strama och korrekta England och det svettiga bonnläpps-USA blir effektfull, speciellt i öppningsscenen.

Jag tycker "Gambit" är en underhållande film. Den är kort och snabb och det enda jag tycker är lite trist är att Stanley Tuccis karaktär inte får breda ut sig lite mer. Den är gravt underutnyttjad.

1. Filmens förtexter är, om än lite långa, animerade och ger en solklar koppling till Blake Edwards ("Rosa Pantern"-filmerna) produktioner. Lustigt hur denna typ av förtexter fungerar så fint på heist-filmer.

2. Det hör inte till vanligheterna att Ethan och Joel Coen skriver filmer som de själva inte regisserar. I registolen återfinns i stället Michael Hoffman som tidigare bland annat gjort "Game 6".

3. Originalfilmen hade Michael Caine i huvudrollen.

ANDERS JAKOBSON (2013-09-19)