Allt faller plats

"Allt faller" är en serie på tio avsnitt på 20 minuter vardera och handlar om Johan Rheborg och Jonas Gardell. De spelar sig själva men ändå inte. De är sig själva och båda är kända komiker men samtidigt har de helt andra privatliv än de har på riktigt. Krångligt? Nä, inte så värst. Jag såg det faktiskt som att de spelade sig själva. I alla fall så gör de det när det gäller den offentliga delen av deras liv.

Ganska direkt dör Johans pappa och då vänds hela hans värld upp och ner. Han vet inte hur han ska agera. Ska han sörja? Ska han köra på som vanligt? Samtidigt som han går igenom detta vill Jonas och hans gemensamma agent, Tussan (spelad av Marie Göranzon), att de två ska göra något ihop. Något som ingen av dem är speciellt sugna på.

Jag gillar "Allt faller". Den är rolig, kvicktänkt och väldigt underhållande. Dessutom balanserar de väldigt bra på gränsen mellan privatliv och fiktion och det känns som om allt faller på plats när dessa herrar slår sina kloka huvuden ihop. Det vore kul att höra med Johan och Jonas hur mycket av det vi ser i serien som faktiskt stämmer med hur de är i verkligheten. Det är kul att se deras osäkerhet inför dras egen popularitet och vad som händer när den dalar. Där hämtar de säkert mycket från sig själva…

Som sagt besår serien av tio avsnitt på vardera 20 minuter och de korta avsnitten gör serien otroligt lätt-tittad. Av någon anledning känns det som om det går fortare att se tre avsnitt på vardera 20 minuter än ett avsnitt på 60 minuter. Varför har jag ingen aning om. Nu är det dock inte bara det som gör serien lätt-tittad. Den är välgjord. Manuset är välskrivet och karaktärerna lätta att gilla trots deras egenheter. En genuin produktion som underhåller.

1. Johan Widerberg är lysande som anställd på begravningsbyrån.

2. Jonas Gardell, Johan Rheborg, Henrik Schyffert och Ola Söderholm har skrivit manus.

3. Jonas Gardell, Johan Rheborg, Henrik Schyffert sitter i början av avsnitten och snackar lite i en buss. Känns väldigt spontant men är säkert manusstyrt.