Franchisen knyts ihop utan överraskningar

25 år efter "Den onda dockan" kommer den femte uppföljaren. Nio år har gått sedan den senaste filmen i franchisen - "Seed of Chucky" - och det enda man hört om filmserien sedan dess är prat om en reboot. Så blev det alltså inte, utan ytterligare en film som faktiskt håller sig väldigt väl inom seriens ramar. Jag har absolut inte sett alla tidigare fem filmer, men väl nummer 2 och 3 och vad jag har förstått av min efterforskning ska "Curse of Chucky" gå tillbaka till den råare skräcken som fanns i början av serien och inte följa i den komiska skräckens spår.

När mördaren i filmerna är en ful liten docka med risigt hår är det rätt svårt att bortse från den komiska faktorn, även om man inte skrattar när man ser filmerna.

Ett paket levereras till ett stort hus där Sarah (Chantal Quesnelle) bor med sin rullstolsbundna dotter Nica (Fiona Dourif). Paketet är adresserat till Sarah men hon har ingen aning om vem som skickat det och hon har definitivt inte beställt något. I paketet ligger en Good Guy-docka, som vi givetvis känner igen som Chucky. Inte en dag hinner gå innan Nica hittar sin mor mördad. Resten av familjen ansluter - Nicas syster Barb (Danielle Bisutti), hennes man Ian (Brennan Elliot), dottern Alice (Summer H. Howell) och barnflickan Jill (Maitland McConnell) - och det blir givetvis Alice som hittar Chucky och blir smått förälskad i honom.

Samtidigt som Nica börjar forska lite om dockan, bland annat triggat av en mystisk person som skymtar förbi i en gammal familjefilm, vaknar Chucky till liv och tar kol på dem en efter en. Det visar sig nämligen att Chucky - eller snarare seriemördaren Charles Lee Ray (Brad Dourif) vars själ lever vidare i dockan - har en koppling till Nicas familj, och inte nöjer sig innan varenda familjemedlem inte andas längre…

På plussidan måste man ändå notera att filmen knyter ihop sig fint med resten av serien, och det finns en flashbacksekvens där scenen där Charles blir Chucky återges, vilken dock inte riktigt stämmer överens med vad som hände i första filmen, samt en del passningar till andra filmer i serien. Det är även en välgjord film, speciellt för att vara en direkt-till-video-produktion.

Men: Det är en slasherfilm om en liten docka som slänger ur sig tröttsamma one-liners hela tiden och verkar kunna mörda på alla möjliga och omöjliga vis, ungefär som de andra filmerna i serien. Skrämmande? Nej, inte alls. "Curse of Chucky" är en 80-talsrelik som gjorts 2013. Något mer än det är det faktiskt inte, och man måste vara ett extremt fan av franchisen för att få ut någon större behållning av filmen. De som inte sett någon av de tidigare filmerna kan hoppa över denna sjätte film.

Bakomfilmen svämmar över av "åh, det var så roligt att jobba med x och y" där alla är så fantastiska och underbara... Tröttsamt och inte så givande. Två kortare bakomfilmer handlar om hur dockan gjordes till denna film och så lite nostalgiska tillbakablickar på favoritscener och liknande från hela serien. Jag noterar att alla klipp plockas från film nummer 2 och framåt. Kan det vara så att någon annan har rättigheterna till originalfilmen?

De bortklippta scener som finns är det inte så mycket att orda om. Ingenting som saknas i filmen, och det korta blocket med bloopers borde inte ens ha lagts med. Inget att skratta åt.

Däremot kan man skratta lite (elakt) åt storyboardjämförelserna till fyra långa scener. De är nog några av de gräsligaste storyboards jag sett, men de verkar ju har fyllt sin funktion i alla fall.

1. Efter eftertexterna kommer en bonusscen som verkligen flirtar med fansen. Jag måste dock säga att scenen inte alls slutar som jag hade trott.