Rejäl jubileumskonsert för Sveriges största

Sett i ett större perspektiv är Europe Sveriges största hårdrocksband genom tiderna. Det kan kanske debatteras om man ser till moderna bands popularitet, men inget av de moderna banden har en över 30 år lång karriär bakom sig. Den här konserten kallas för ett 30-årsjubileum och jag är inte helt på det klara vad som egentligen jubileras. Ursprunget till bandet, Force, bildades redan 1978. Namnbytet skedde 1982 när de vann Rock-SM och fick ett skivkontrakt i pris, och debutalbumet kom 1983 och det är ju i och för sig 30 år sedan. Hur som helst var det stort kalas i somras under Sweden Rock Festival.

Den oinvigde kan kanske undra om Europe fortfarande är relevanta. Var inte de som störst när "The Final Countdown" kom 1986 och fick sedan hela sin karriär svärtad av ett märkligt bråk kring pengar? Tja, det är kanske sant på sitt vis och som många andra klassiska hårdrocksband blev de uppenbart irrelevanta när grungebanden gjorde entré vilket ledde till att de tog en tolvårig paus mellan 1992 och 2004. Det betyder att de senaste tio åren har Europe varit igång för fullt och släppt nya skivor. Personligen anser jag att de båda senaste albumen "Last Look at Eden" och "Bag of Bones" är riktigt bra skivor som bevisar att Europe fortfarande är relevanta och gör musik av samma anledning som i början av karriären. Det handlar inte om något bakåtsträvande och behaglig surfning på gamla meriter.

Med det sagt kan vi ta oss an denna bjässe till jubileumskonsert där inte mindre än 28 låtar luftas i nästan två och en halv timme. Mycket musik för pengarna, och det är kanske så att det blir lite segt emellanåt, men den övergripande känslan är att Europe gör en stabil och säker insats när de plockar låtar från hela karriären. Till och med en del för livesituationen udda spår har dammats av för att göra allting mer intressant för både band och publik.

Personligen roas jag mest av de allra tidigaste och senaste låtarna, vilket kanske är lite märkligt på sitt sätt, men låtar som "Seven Doors Hotel" och "The Beast" - hur annorlunda de än är - är svåra att värja sig emot.

Upptagningen har bra ljud, bild och klippning och konserten i sig är en "rakt upp och ned"-show utan några överdrivna scenbyggen, bomber eller konfetti. En rak och ren rockshow alltså, och en fin livedokumentation av Europe i dag.

Extramaterialet är kort, men ändå någonting. I ett femminuters collage får vi se lite om förberedelserna inför konserten. Lite pyssel på scenen och lite repetitioner backstage. Inte något märkvärdigt, men sannolikt oerhört spännande för de som inte spelar i band och vill uppleva känslan.

I en dryg kvartslång intervju på engelska, filmad en tid efter konserten, ger medlemmarna lite reflektioner över låtval, favoritlåtar och andra känslor från spelningen.

Ett tio minuter långt bildspel med foton avslutar sedan hela klabbet.

1. Två gästartister medverkar på varsin låt. Scott Gorham från Thin Lizzy spelar med i den otroligt riviga "Jailbreak" och Michael Schenker medverkar i Ufo-låten "Lights out".

2. Det går att välja mellan 2.0 och 5.1-mix och i min anläggning tycker jag att 2.0-mixen var bättre.

3. Europe har faktiskt medverkat i en spelfilm. 1985 gjorde Staffan Hildebrand halvtimmeslånga "On the Loose" på beställning av LO. Den handlar om "en ung svetsare som blir svartsjuk när rockbandet Europe besöker staden, då hans flickvän är bekant med bandets sångare Joey Tempest." Rafflande. Filmen är intressant för fans av bandet i och med att den innehåller tidiga versioner av låtarna "On the Loose" och "Rock the Night" samt den outgivna "Broken Dreams".

ANDERS JAKOBSON (2013-10-19)