Överdrivet men ändå intressant

"Banshee" handlar om en fånge (som faktiskt inte namnges) som genom några oväntade händelser får chansen att ta över som sheriff i staden Banshee. Han är egentligen där för att hitta sin före detta flickvän Ana som han inte sett under de 15 år han suttit i fängelse. Innan han åkte fast lurade de två en storgangster vid namn Mr. Rabbit på en massa diamanter. Rabbit letar fortfarande, 15 år senare, efter dem för att få sin hämnd men Ana heter nu Carrie och har börjat ett nytt liv i just Banshee. När vår huvudperson söker upp henne vill hon inte veta av honom, hon är rädd att han ska avslöja hennes verkliga jag. När han senare dränker sina sorger på en bar kommer det in två män för att råna densamma. I tumultet som utbryter dödas de två rånarna samt sheriffen Lucas Hood och då även barägaren Sugar är en ex-fånge bestämmer de sig för att göra sig av med liken utan polisens inblandning. Vår icke namngivne före detta fånge tar över personligheten Lucas Hood och blir den nya sheriffen i Banshee. Där har ni grundupplägget för serien.

Sen finns det naturligtvis mäktiga personer i staden som tycker att Hood borde göra som de säger. Hood å andra sidan har lite den inställningen att gagnar det honom så, ja, då kanske kan han göra dem till lags. Men han agerar i många fall inte alls som en sheriff borde göra och det för att han alltså inte är en sheriff utan en före detta gangster. Något som ofta förvirrar de övriga inom Banshees polisväsen. Dessutom utför han fortfarande en del olagliga aktiviteter. Och mitt i allt detta försöker han dessutom återfå Carrie (eller Ana som han kallar henne) allt medan Rabbit fortfarande försöker hitta dem.

Serien är bra men det känns många gånger väldigt överdriven. I ett avsnitt håller en slagsmålsscen på i säkert 5-10 minuter och ingen av de två som slåss borde rimligtvis kunna stå upp så länge med tanke på vad det utsätter varandra för. Allt som händer känns dessutom lite uppförstorat, som om man velat bre på lite extra och det sänker serien lite. Säsongsfinalen påminner mest om en "Die Hard"-film… Något som jag däremot gillar är när vi får tillbakablickar på när Hood satt i fängelset. Speciellt avsnitt sex där vi får mycket historik.

Serien får godkänt men det är inte mycket mer än så. En andra säsong spelas in och jag kommer se den, men man måste nog lyfta sig lite för att jag ska behålla intresset för serien.

Det finns gott om extramaterial i boxen. Det finns allt från kommentarer till info om avsnitten som man kommer åt samtidigt som man ser dem. Vi får se hur inspelningarna gick till, en liten teaser för nästa säsong, borttagna scener och så vidare. Mest intressant tycker jag nog ändå att det man valt att kalla för "Banchee origins" är. Här får vi se små korta klipp (på en till två minuter) som visar lite vad som hände karaktärerna allt från när Hood åkte in (15 år sen) fram till innan han släpptes ut. Ser man dessa efter att man sett säsongen så fyller de i några luckor.

En annan lite kul sak vi får reda på är att den kod vi ser inledningen faktiskt betyder något. Vad kan ni ju försöka räkna ut när ni ser säsongen. Gott om extramaterial som sagt.

1. Efter eftertexterna i varje avsnitt finns en liten extrascen.

2. Säsongen har tio avsnitt vilket är ett rätt ovanligt antal. Brukar vara sex, åtta, tolv eller 24.