Tiden innan Hannibal blev kannibal

TV-serien om Hannibal Lector utspelar sig före filmerna, före det att Hannibal officiellt blir kannibal. Här är Hannibal en psykolog som hjälper FBI. Men inte med att lösa mord. Hannibal är mer ett stöd för poliserna i deras bearbetning av vad de ser ute i sin vardag. Lite extra hjälper han Will Graham som jobbar som profilerare hos FBI. Han är dessutom firmans bästa då han har förmågan att sätta sig in i gärningsmännens sätt att tänka. Han formligen blir dem på brottsplatserna och kan då se och förstå det de gjort. Det tär dock på honom vilket gör att han går regelbundet hos Hannibal.

Wills chef Jack vill inte riktigt se vad allt detta gör med Will. Will är bäst och han vill ha honom till sitt förfogande. Will däremot vill inget hellre än att sluta. Han övertalas dock av Jack att fortsätta och efter att han får ventilera hos Hannibal går det bättre.

Upplägget på serien väldigt effektivt eftersom vi som tittar vet vem Hannibal är och att han gillar att äta människokött. Det gör att vi sitter på helspänn varje gång han bjuder hem någon på mat, vilket han gör rätt ofta. De andra karaktärerna vet dock inget om vad han är utan tror bara att han är en tillgång för dem, vilket han också är. Det vi inte vet som tittare är om det är Hannibal som är den mördare de jagar under i stort sett hela säsongen eller om man bara vill få oss att tro att han är gärningsmannen. Eller är det kanske Will som är mördaren? Han vet ju trots allt rätt mycket om morden.

Jag gillar Hannibal. Mads Mikkelsen spelar honom lysande och även om jag i början tyckte att han var rätt stel så växer han in i rollen och nu känns det väldigt rätt att han är just så stel och strikt som han är. Som Jack ser vi Laurence Fishburne och som Will ser vi för mig okända Hugh Dancy. Även Fishburne och Dancy gör övertygande insatser. Kanske känns det ibland lite för mycket när Will "ser" vad som hänt och det är just här som serien tappar lite i trovärdighet. Det känns ibland som att det blir lite för mycket, lite för lätt. Men förutom det gillar jag serien och jag är riktigt nyfiken på hur de ska väva ihop det hela med filmerna om man nu tänkt sig att göra det.

Tre korta dokumentärer är allt vi bjuds på. Vi får se lite hur man tar sig an de ledtrådar som hittas på brottsplatserna, hur man spelade in serien och lite om all mat som finns med i serien. Inte så mycket att glädjas över tyvärr. Jag tycker nog att man borde kunnat få till något bättre…

1. Gina Torres som spelar Fishburne fru är även hans fru på riktigt.

2. I första avsnittet säger Will "Don't psychoanalyze me, you wouldn't like me when I'm psychoanalyzed.", vilket är en vink till "Hulken".

3. Jo, det blir en säsong 2 utifall någon tvekade.