Stort fokus huvudrollernas uppväxt

Film nummer fem i denna serie har fåt titeln "Vänner för livet" och det är mycket fokus på Ericas (Claudia Galli Concha) och Patriks (Richard Ulfsäter) tonårstid i Fjällbacka. När Erica var 13 år försvann hennes bästa vän Peter. I samband med en klassåterträff kommer historien upp till ytan igen och Erica har aldrig kunnat glömma sin vän och sluta tänka på vad som hände med honom.

Som vanligt kastas vi mellan nutid och dåtid och eftersom det i denna film är mycket fokus på huvudrollsinnehavarna blir det naturligtvis även deras dåtid vi får ta del av. I samband med att Erica deltar i ett morgonprogram på tv och börjar prata om Peters försvinnande börjar även konstiga saker hända i Fjällbacka. Strax efter tv-framträdandet hittas Peters lillebror mördad på en klippa vid havet. Ingen slump tycker Erica som genast börjar grotta ner sig i historien.

Den här filmen sändes på tv kring jul 2012 och därför blev det för mig lite konstigt att historien kom in som nummer fem i ordningen. Det är en helt okej del av alla dessa filmer som baseras på Camilla Läckbergs böcker och karaktärer. Den är inte lika fullproppad med kända ansikten, men visst får vi en del som till exempel Måns Nathanelson, Sten Ljunggren och Marie Robertson.

Det är en mellanfilm tycker jag, den fungerar och är bitvis spännande och det är inte helt självklart vem eller vilka som är mördare.

1. I en scen går Erica genom Kungsklyftan som finns i Fjällbacka. Det är samma klyfta som är med i "Ronja Rövardotter". I "Ronja Rövardotter" rider de bland annat igenom klyftan.

2. Filmen visades alltså på tv julen 2012, efter den film som är nummer sex i serien. Lite hoppig ordning.