Sveriges absurda svar Forrest Gump

Jonas Jonassons omåttligt populära bok "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" är trots sin popularitet en roman som många haft svårt för. Jag vet flera som inte kommit igenom boken och helt sonika lagt ihop den outläst, medan andra slukade den från pärm till pärm. Jag har läst den och tyckte om den i all sin absurditet även om vissa partier är lite småsega. När man ser filmatiseringen inser man hur mycket information det faktiskt finns i boken, och manuset har skalat bort en hel del partier men har ändå resulterat i en tvåtimmarsfilm som balanserar till att bli aningens utdragen.

Filmen berättar två parallella historier, båda med Allan Karlsson (Robert Gustafsson) i huvudrollen. Dels den som inleds på hans hundraårsdag när han som titeln avslöjar kliver ut genom fönstret på äldreboendet och låter slumpen leda honom ut på äventyr, och dels hans minst sagt händelserika levnadshistoria som även den formats av en rad slumpmässiga händelser.

Allan blev tidigt föräldralös ungefär samtidigt som han förälskade sig i krut, dynamit och att spränga saker. Just detta intresse blev anledningen till att han for runt i världen och träffade allehanda historiska personligheter - General Franco, President Truman, Josef Stalin och så vidare. Varje möte innehåller någon stark dryck i överflöd för Allan spottade inte i glaset.

Nutidsäventyret inleds med att Allan bara ska hålla en reseväska, men den följer med honom och visar sig innehålla 50 miljoner kronor. Ett mer eller mindre korkat MC-gäng vill ha tillbaka sin väska och på andra sidan världen finns en kriminell boss (Alan Ford) som vill att MC-gänget ska leverera väskan, men det verkar vara smått omöjligt att hitta Allan, som får tre helt olika följeslagare med sig på resan Julius (Iwar Wiklander), Benny (David Wiberg) och Gunilla (Mia Skäringer). En elefant figurerar också i handlingen, samt en trött polis (Ralph Carlsson) som precis som MC-gänget försöker hitta hundraåringen som försvunnit.

Båda historierna är fyllda av absurditeter av sällan skådat slag, och om man inte läst boken lär det bli en riktig resa att se filmen då saker och ting knappast utvecklar sig på ett normalt sätt. Har man läst boken blir det en helt annan resa som kretsar kring hur väl manusförfattaren och regissören Felix Herngren lyckats adaptera boken, och det har han gjort väl. Med facit i handen förstår man att det inte varit någon enkel uppgift och någon form av internationell standard har krävts för att berätta en så stor historia som "Hundraåringen..." är. Jag tycker att det blev både bra och tjusigt.

Jag har svårt att se att någon annan än Robert Gustafsson skulle passa bättre i rollen, och filmen har goda chanser att bli en internationell succé.

Som extramaterial finns en trekvartslång bakomfilm som är riktigt bra. Den är lite episodindelad utan att ha titelkapitel och avhandlar nästan hela produktionen. Filmen omringas av kommentarer från bokförfattaren Jonas Jonasson vilket verkligen ger allting ett sammanhang.

Sen får vi vara med under inspelningar i Sverige, Ungern (som fick agera olika Europeiska länder och USA) samt Thailand (som gestaltade Bali). Vi följer med Robert Gustafsson när klockan ringer runt två på natten och han har fem timmars sminkning framför sig. Vi är med när praktiska specialeffekter riggas och vi får ta del av Felix Herngrens regi när han instruerar alla de amatörer som gör mindre roller i filmen.

Man får en känsla av vilket stort svenskt filmprojekt det varit och bakomfilmen är helt klart ett bra komplement till helhetsupplevelsen.

1. Manuset har Felix skrivit ihop med Hans Ingemansson.

2. Johan Rheborg gör en scen i filmen som vår tidigare statsminister Tage Erlander och gör en riktigt bra imitation.

3. Filmen hade en ovanligt stor budget och flera olika investerare sköt till pengar. När det var dags för premiär fanns det en viss oro för att filmen inte skulle spela in tillräckligt med pengar. Så blev det då inte och "Hundraåringen" är lagom till hemmasläppet Sveriges sjätte mest sedda film på bio genom tiderna med över 1,5 miljoner besökare.

ANDERS JAKOBSON (2014-04-30)