Gripande om man ignorerar verkligheten

Prinsessan Diana (Naomi Watts) har separerat från sin man, prins Charles, och bor ensam i Kensington Palace. Där börjar filmen om "folkets prinsessa" där vi får följa Dianas sista två år i livet. Strax efter att filmen börjat träffar Diana hjärtkirurgen Hasnat Khan (Naveen Andrews) och en kärleksrelation inleds. Det här är historien om Dianas kärlek till Hasnat, hennes inre konflikter och hennes relation till paparazzis. Filmen totalsågades i England, vilket känns något överdrivet.

"Diana" är först och främst ett romantiskt drama. Dianas ställning används främst som ett antagonistiskt grepp, alltså att det används som problemet som förhindrar Diana och Hasnat från att vara tillsammans. Som just ett romantiskt drama fungerar filmen fantastiskt bra. Man förstår hela tiden svårigheten i relationen samt Dianas ilska mot pressen då de hela tiden försvårar relationen.

Filmen har dock sina problem. Ett av problemen är att filmskaparna förutsätter att alla känner till Dianas liv. Gång på gång känner jag att jag borde läsa på mer om Diana för att överhuvudtaget förstå det som händer. Ett annat problem är att Diana ibland framställs som ganska bortskämd i en stund för att i andra vara den mest omtänksamma personen någonsin. Det är med denna framställning av prinsessan inte så konstigt att brittisk media inte alls gillade filmen. Dessutom är det lite underliggande som att Diana själv indirekt orsakade olyckan genom en PR-kupp. Naomi Watts är heller inte särskilt lik Diana vilket gör att jag flera gånger inte riktigt köper att detta är historien om den riktiga prinsessan. Det skulle lika gärna kunna vara en påhittad prinsessa i en påhittad historia som baseras på det som hände Diana.

Det finns dock även inslag som är bra i filmen. Bland annat skildras Dianas ensamhet fantastiskt. Vi får se hur hon ensam går runt i ett stort hus, lagar mat själv efter att hon skickat hem sin personal samt är ute och springer. Hade detta varit vilken annan person som helst hade Naomi Watts lika väl kunnat hyllas för sin insats.

"Diana" är alltså en bra och gripande film så länge man bortser från att det är prinsessan Diana det handlar om. Tyvärr är syftet just att ge en annan sida av Diana och där faller hela filmen.

Finns inget.

1. Jessica Chastain, känd som bland annat Arizona i "Grey’s Anatomy", fick först rollen som Diana. På grund av inspelningskrock var hon tvungen att tacka nej och i stället gick den till Naomi Watts.