Harrelson skuggar huvudpersonerna

Det finns en liten subgenre inom amerikansk film som kan beskrivas som "långsamma, obehagliga draman som skildrar USA:s bistra sida". Ett ypperligt exempel är "Winter’s Bone" som inte hade tillstymmelse till glädje eller värme. "Out of the Furnace" går på sätt och vis i samma anda. Det är fattigt, hårt och otrevligt.

I fokus finns två bröder. Den äldre Russell (Christian Bale) som gått i sin fars fotspår och jobbar i gruvan, och den yngre Rodney (Casey Affleck) som aldrig i livet skulle jobba där. Saken är den att Rodney inte egentligen har något bättre alternativ utan är arbetslös och spelar bort de få slantar han har i olika vadslagningar. Trots att det är Rodney som är strulputten är det Russell som hamnar i fängelse efter en rattfylla där han kör ihjäl en person. Under de fem år han är bakom galler tar Rodney värvning och åker till Irak ett par vändor.

Väl ute igen fortsätter Russell i gruvan men Rodney är fortfarande arbetslös, skuldsatt och numera dessutom rätt psykiskt knäckt av vad han varit med om. För att tjäna pengar till sin skuld börjar han slåss i illegala fajter, med viss framgång men till Russells stora besvikelse. De stora pengarna finns i nästa stat i de fajter som Harlan (Woody Harrelson) basar över. Rodney åker dit, men kommer aldrig tillbaka och när Russell inser att polisen inte kommer att göra något åt det hela tar han saken i egna händer.

Jag måste bara stanna upp lite och konstatera att Harrelson är en unik skådespelare. För många - och definitivt för mig - dök han upp för första gången som den dumsnälla bartendern Woody i "Skål", och den karaktären är så sjukt långt bort från den han gör här. Det är en fruktansvärt vidrig person som visar upp sig direkt i filmens öppningsscen. Harrelson är skicklig på att göra sådana här obehagliga figurer och Harlan kan vara den värsta han har gjort.

Både Bale och Affleck gör sina roller bra, men faller egentligen i Harrelsons skugga. Filmen i sin helhet är också bra. Det är en övergripande ruggig stämning i filmen där vi får ta del av en värld vi inte skulle vilja leva i. Dock är grundhistorien inte tillräckligt unik för att "Out of the Furnace" ska bli något mer än ett välspelat och obehagligt drama. Om man nödvändigtvis måste jämföra dem hade "Winter's Bone" ett lager till som denna film inte har. Men sevärd är den.

Extramaterialet inleds lite oväntat med ett intervjublock där skådespelarna i filmen berättar om sin inspiration och vad som gjorde att de blev skådespelare, vilka filmer och kollegor som inspirerade dem. Detta känns som något helt osjälviskt från filmmakarnas sida som lämnar utrymme för något som inte har någonting alls med filmen att göra, utan i stället lyfter fram skådespelarnas kvaliteter på ett annat sätt. Nu är det visserligen bara några minuter långt, men det är ändå kul att höra. Speciellt roligt är det att höra Willem Dafoe berätta att den ögonöppnande filmen för honom var Ingemar Bergmans "Ansiktet". Kul!

En lite längre featurette handlar om regissören Scott Cooper i vilken han berättar om vad som inspirerade storyn samt att skådespelarna öser lite kärlek över honom utan att det blir allt för sliskigt. Det verkar helt klart en trevlig person att jobba med. Det intrycket får man i alla fall.

Vi får även veta lite om hur fajtscenerna skapades. Hur skådespelarna tränades och vilka typer av stiler de lärde sig. Ett ganska kort inslag som följs av materialets längsta featurette som är ett samtal om musiken i filmen. Högintressant och inspirerande. Grunden sattes med Eddie Vedders "Revenge" som influerade resten av musiken.

1. Scott Cooper som står för både manus och regi har tidigare gjort "Crazy Heart", och det var under pressturnén till den som idéerna till "Out of the Furnace" föddes.

2. Cooper skrev om sitt manus och karaktären Russell speciellt för Christian Bale, trots att de aldrig hade träffats och att Cooper inte visste om Bale var intresserad. Till en början fungerade inte inspelningsperioden med Bales schema, men Cooper lovade att inte göra filmen utan honom.

3. Filmens fotograf är den japanska Masanobu Takayanagi som tidigare gjort bland annat "The Grey" och "Du gör mig galen!".

ANDERS JAKOBSON (2014-09-11)