En livlig fantasi blir ett fantastiskt liv

En liten brasklapp: Gillar man inte filmer som bryter ett vanligt narrativ för fantasifyllda scener ska man hålla sig borta från "The Secret Life of Walter Mitty". Men har man ett lite mer öppet sinne ska man definitivt se filmen.

Ben Stiller har själv regisserat filmen där han spelar titelrollen. Mitty arbetar på tidningen Life och tar hand om de fotonegativ som kommer in från fotograferna. Så mycket mer gör han inte. Han har inte varit någonstans, han har inte gjort något speciellt, och nu när han snappat upp att en nyanställd kvinna, Cheryl (Kristen Wiig), finns på en dejtingsajt har han skaffat en profil där som inte innehåller någonting. Vad Mitty har är en livlig fantasi där han zonar ut och blir okontaktbar samtidigt som han i fantasin gör spännande saker och säger allt det där man borde säga.

När Life ska upphöra med sin pappersprodukt och i stället bli en nättidning ska ett sista nummer göras och Mitty får fotografen Sean O'Connells (Sean Penn) sista negativrulle där han själv valt ut negativ nummer 25 som det sista numrets omslag. Men negativet finns inte där och det börjar bli panik. Med hjälp av bilderna runt om det saknade negativet blir Mitty tvungen att fly från sitt tråkiga liv och ge sig ut i världen för att hitta O'Connell och det försvunna negativet, vilket leder till att hans liv förändras drastiskt.

Jag tänker lite på "Eternal sunshine of the spotless mind" och "Stranger Than Fiction" när jag ser filmen. Dels för att formen på filmen sticker ut, och dels för att det finns en fin må-bra-historia i botten. Det är en helt klart charmig film som lockar till skratt åt absurditeter och leenden åt varma scener. Det är dessutom en väldigt snyggt gjord film, där snudd på varenda ruta är som ett snyggt fotografi, vilket kanske har med filmens story att göra. Det är mycket geografiska mönster och former som gör att filmen känns väldigt läcker.

Jag gillar den här typen av filmer väldigt mycket och tycker att Stiller fått till det riktigt bra i båda sina roller. En väldigt sevärd film.

Ganska gott om extramaterial, och dessvärre lite jobbigt presenterat där man får gå tillbaka till menyn hela tiden för att till exempel komma vidare i de olika "Behind the scenes"-inslagen. Ska det vara så svårt att göra en "Play all"-funktion?

Inte så svårt faktiskt, för i de tre avdelningarna för borttagna, förlängda och alternativa scener finns det lämpligt nog en sådan funktion. Scenerna i sig är inte så tokiga, men det är egentligen bara marginella skillnader mellan vad som borttaget, förlängt eller alternativt.

Det mer omfattande bakomblocket tittar lite på historien som inspirerade filmen, tidningen Life, inspelningarna på Island, titeldesignen och lite om musiken, som för övrigt är mycket bra i filmen. Här blir man lite extra stolt förstås när José González får en massa kärlek från Ben Stiller. Svensken är nämligen involverad i filmmusiken och det finns även en musikvideo med honom bland extramaterialet.

Lite förvisualiseringar och referensbilder finns också att titta på. Allt som allt trivsamt extramaterial.

1. Filmen är en remake av en film med samma namn (dock med svenska titeln "Här kommer en annan") från 1947 med Danny Kaye i huvudrollen. Likheterna är dock inte så överdrivet många. Båda filmerna baseras på samma novell som även blivit film ytterligare en gång som den italienska "Sogni mostruosamente proibiti" (1982).

2. Remaken satt långt inne. Det är en väldigt trasslig historia som pågått i ungefär 20 år och som innehåller rättighetskrångel, stämningar kors och tvärs, och en stor mängd olika skådespelare och regissörer.

3. Lifes sista pappersnummer kom 20 april 2007. Omslagsbilden var inte alls lika speciell som den i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2014-05-28)