Obehaglig och men smart konstruerad

"Oldboy" är en remake på en koreansk actionklassiker med samma namn från 2003, vilken i sin tur bygger på en japansk manga från 90-talet. Jag har varken läst mangan eller sett den koreanska filmen och tänker därför inte göra någon form av jämförelse. Den koreanska filmen känns det i och för sig som jag borde ha sett, men nu är det inte så. Vad jag har förstått är de som sett originalet inte så vidare förtjust i denna remake, men det är inte en vinkel jag kan använda mig av i detta fall och filmen bedöms enbart utifrån just denna version.

I grova drag är "Oldboy" en lätt märklig film, mest för att storyn i filmen har en psykologiskt obehaglig twist. Samtidigt är filmen stundtals väldigt överdriven, i gränslandet till att bli parodisk. Men när filmen väl rullat klart känner jag att den håller ihop på ett bra sätt.

Josh Brolin spelar Joe Doucett, en reklamare som fått både äktenskap och jobb förstört av alkoholmissbruk. Efter att ha prioriterat bort sin dotter Mias treårsdag för ett viktigt säljmöte som han misslyckats grovt med, dränker han sin sorger i flaska efter flaska och ligger bokstavligt talat i rännstenen och spyr. Men så vaknar han upp i ett motellrum. Hur han hamnade där vet han inte och ganska snabbt blir han varse om att han inte kan komma därifrån. Motellrummet är en cell där han får mat och sprit genom en lucka och ett väldigt begränsat tv-utbud. Bland annat ser han en nyhetssändning där det meddelas att hans ex-fru blivit våldtagen och mördad och det är utan all tvivel Joe som är den skyldige.

I 20 år sitter Joe inlåst. Han lägger ned drickandet och håller sig i form. Han får några små rapporter om vad som hänt Mia och är fast besluten om att hitta henne och samtidigt hämnas den som gjort detta mot honom. En vacker dag är han ute i det fria igen och får kontakt med sin kidnappare som ger honom en tidsfrist och två frågor: Vem är han och varför har han gjort så här mot Joe?

Jag har lite svårt att köpa att Joe blir en blodtörstig och oslagbar hämnare när han kommer ut ur sin fångenskap. Visserligen kan hämnd vara en stark drivkraft men här blir det överdrivet och väldigt brutalt. Det snålas inte alls på blodet och våldet och efter en ganska lång inledning blir det något av en chock när Joe sätter igång.

Men "Oldboy" är - oavsett hur väl den följer sina två förlagor - en smart konstruerad historia med mängder av oväntade vändningar. En obehaglig actionfilm, men samtidigt något unikt och fräscht - i alla fall för de som inte sett originalet.

En dryg kvartslång making of avhandlar både story, förberedelser och inspelning och blandar in det sedvanliga rövslickandet där skådespelarna tycker att det är så fantastiskt att jobba med Spike Lee, och Spike Lee tycker att det är så fantastiskt att jobba med skådespelarna. Lite tröttsamt, men det är ändå med ett positivt sinne man lämnar bakomfilmen då man får se mycket från just bakom kameran, det vill säga själva regiprocessen.

Därefter följer tre montagetunga featuretter på några minuter var. Det är 75 procent bilder ur filmen och sedan något vagt tema på filmerna. "Talking Heads" är egentligen bara lite kommentarer om filmen från de inblandade, där faktumet att det finns en tecknad förlaga och en tidigare film bara nämns hastigast. "Transformation" verkar handla lite grann om att Josh Brolin tjockade till sig och bantade ned sig på rekordtid (det som sägs är att han gick upp runt tio kilo på ett par dagar, och bantade bort det över en helg - vilket så klart låter osannolikt alltihop). Bottennappet är 45 sekunder långa "Oldboy Workout" som enbart i montageform korsklipper en gympingvideo med diverse tränings- och fajtscener ur filmen.

Nästan tolv minuter bortklippt material finns sedan med som avslutning där det egentligen handlar om förlängda scener ur filmen. Bland annat finns den kompletta långa fajtscenen som på sitt eget sätt är imponerande.

1. Spike Lee har regisserat filmen. I en tidigare tänkt remake av "Oldboy" var det Steven Spielberg som skulle ha regisserat.

2. Manuset är skrivet av Mark Protosevich som tidigare bland annat varit inblandad i "I am Legend" och "Thor". Härnäst väntar en adaption av Marvel-serien "Freakshow" som han även ska regissera.

3. Möjlig spoiler men... Sharlto Copleys insats som elegant psykopat är mycket minnesvärd.