Klassisk legend i fantasyskrud

Legenden om de 47 ronin är en väsentlig del av Japans historia och firas varje år den 14 december. En ronin är en herrelös samuraj och här handlar det alltså om 47 sådana. Fast till en början är de vanliga samurajer, under ledning av Lord Asano. Det är även Asano som hittar en förvildad pojke, hälften japan-hälften britt, i skogen. Asano tar emot pojken Kai, men de flesta andra gillar inte detta halvblod som sägs vara uppfostrad av demoner.

Kai växer upp (Keanu Reeves) och blir en krigare i skuggan av samurajerna, men inte ens när han räddar livet på en samuraj från en magisk best blir han accepterad av ledaren Oishi (Hiroyuki Sanada). Lord Asano laddar inför besök av shogunen, Japans ledare, och Lord Kira (Tadanobu Asano) från grannprovinsen. Tornerspel står på agendan och Lord Kira presenterar en gigantisk krigare. Lord Asanos krigare lyser dock med sin frånvaro - han har blivit förhäxad och Kai tar på sig dräkten för att försvara sin Lords ära. När detta uppenbaras blir shogunen vansinnig och Asano får skämmas.

Värre blir det när Lord Kira spelar ut sin agenda. Med hjälp av en häxa luras Asano till att göra en attack mot Kira, vilket leder till att shogunen sätter ned foten och dömer Asano till seppuku - döden via sin egen hand. Vidare blir Oishi och hans samurajer herrelösa och fängslas, strängt förbjudna att hämnas sin Lord. Kai säljs som slav och som grädde på moset beordrar shogunen att Mika (Kou Shibasaki), Asanos dotter, ska gifta sig med Kira efter ett år av sorg.

Ett år senare fritar Oishi Kai ur hans fångenskap för att be om hans hjälp med att hämnas och rädda Mika från det oönskade äktenskapet. Allt gammalt groll begravs och Kai blir den 47:e ronin i hämndjakten.

"47 Ronin" är en episk äventyrsfilm med sin beskärda del av mystik i form av drakar och demoner. Det är snyggt och storslaget, men samtidigt lite segt och utdraget. En sak som irriterar mig är att alla japaner i filmen pratar engelska med brytning, alternativt är dubbade med tveksamt resultat. Det är inte så att jag hackar på skådespelarnas språkkunskaper utan att jag hellre hade sett att alla pratade japanska för en mer genuin känsla. Men det är ju en Hollywoodproduktion och i och med att amerikaner inte går på bio "för att läsa" så blev det så här.

Keanu Reeves är ju en skådespelare vars kvaliteter diskuteras upp och ned hela tiden och i dagsläget är han möjligen inte tillräckligt het för att bära upp en sådan här huvudroll, men gör ändå rollen förhållandevis bra. Lite taffligt emellanåt men tillräckligt bra för att det inte ska bli en flopp, och "47 Ronin" är inte heller någon flopp, utan en bra actionfilm i fantasyskrud. Inte så tokigt.

Extramaterialet är runt en halvtimme långt sammanlagt och innehåller en handfull bortklippta scener och ett antal bakomfilmer. Först en allmän som på några minuter klarar av både lite om storyn och inspelningen, sedan ett par fokuserade filmer om Keanu Reeves karaktär, stunts och specialeffekter.

Lite lagom spännande, men inte så mycket mer.

1. Filmen är delvis inspelad i Japan, men även i Bukarest och London.

2. Det här är den första Hollywoodproducerade adaptionen av legenden om de 47 ronin. Ett stort antal japanska filmer på temat har gjorts från 30-talet till i dag.