En urvattnad parallell uppföljare

"Paranormal Activity: The Marked Ones" är den femte filmen i "Paranormal Activity"-serien men är inte den fjärde regelrätta uppföljaren, utan en parallell historia som knyter an till grundfilmerna, vilket på sätt och vis även film fyra gjorde.

Personligen hade jag tyckt att det hade räckt med enbart den första filmen i serien då ingen av de efterföljande har matchat originalet, även om de bidragit till en större mytologi (som för den delen heller inte fallit mig i smaken). Det största problemet för varje film är att komma på varför huvudpersonerna i filmerna videofilmar allt de är med om. I det här fallet handlar det om att Jesse (Andrew Jacobs) blir filmad på sin student och blir så förtjust i konceptet med en videokamera att han köper en på en pantbank - och dessutom får en i sammanhanget lämplig GoPro-kamera på köpet.

18-åriga Jesse tillhör Los Angeles latinska befolkning och bor i ett lägenhetskomplex tillsammans med sin pappa och sin farmor. I samma komplex bor även den mystiska Anna som många tror är en häxa. Tillsammans med sin kompis Hector (Jorge Diaz) börjar Jesse leka med kamerorna, bland annat genom att smygfilma på Anna där de bevittnar vad som närmast är en ritual. Strax därpå mördas Anna och Jesse och Hector ser att det är en skolkamrat som är mördaren. Dessutom upptäcker Jesse ett mystiskt bett på sin arm som leder till att han plötsligt har en otrolig styrka och även kan kommunicera med något främmande.

Ju mer de utforskar det okända och undersöker Annas mystiska lägenhet, desto mer förändras Jesse och situationen blir allt mer allvarlig och farlig.

Till filmens fördel måste man ändå säga att miljön och upplägget gör att det inte blir den vanliga "övervakningskamera"-skräcken en gång till, men samtidigt gör filmens övernaturliga inslag (då syftar jag till exempel på Jesses superstyrka) att det blir en mindre trovärdig film, om man nu kan kalla någon av "Paranormal Activity"-filmerna för trovärdiga. Jag tycker det blir ganska ointressant och anser nu mer än någonsin att konceptet körts i botten.

Det är för den saken ingen usel film. Det krävs en viss talang för att både spela i och filma en "found footage"-historia för att det ska kännas verkligt, men det hjälper inte så mycket då hela konceptet känns urvattnat och slutkört. Dock innehåller filmen en rätt smart, om än ologisk, förklaring till en scen i en av de tidigare filmerna, vilket gör att mytologin stärks ytterligare.

Man kan välja mellan att se bioversionen och en förlängd version som är ungefär 20 minuter längre. Jag har enbart sett den långa versionen och tycker faktiskt att den är just lite lång, men vet inte exakt vad som tillkommit eller inte. Dock ska det poängteras att den förlängda versionen enbart finns med på blu-ray-utgåvan.

Det övriga extramaterialet är några minuter med bortklippta scener som varken gör till eller från.

1. Filmen är skriven och regisserad av Christopher B. Landon som skrivit samtliga uppföljare, men det här är hans regidebut inom serien.

2. "Paranormal Activity: The Marked Ones" har spelat in minst pengar av alla filmer i serien, vilket i det här fallet betyder att den landade på ca 86 miljoner dollar som är runt 2/5 av den mest framgångsrika filmen ekonomiskt ("Paranormal Activity 3").

3. "Paranormal Activity 5" kommer under 2014 och enligt Christopher B. Landon finns det ett slut planerat, men det kommer att ta några filmer till för att komma dit. Suck!

ANDERS JAKOBSON (2014-05-23)