Klassdrama i sydstatsmiljö

Matthew McConaughey är inne i ett bra flow just nu. Oscarsbelönad för "Dallas Buyers Club", bröstdunkare i "The Wolf of Wall Street" samt hyllad i "True Detective". "Mud" är även den en till fjäder i hatten, men även om McConaughey är filmens dragplåster är han egentligen inte dess huvudperson. Det är fjortonåriga Ellis (Tye Sheridan).

Ellis och bästa kompisen Neckbone (Jacob Lofland) tar sig i smyg till en liten ö där en översvämning placerat en båt i ett träd. Båten ska bli deras hemlighet och deras tillhåll, men när de väl hittar den är det redan någon som bor därinne. De stöter på Mud (McConaughey) som påstår att han väntar på någon där och absolut inte kan lämna platsen innan det är dags. Han ber därför Ellis och Neckbone om hjälp med att fixa lite mat, vilket sedermera ska leda till mer avancerade beställningslistor.

Ellis fascineras av Mud och hans berättelser, hans teorier och hans sanningar, men vad är egentligen sant? Väntar han verkligen på sin flickvän Juniper (Reese Witherspoon) eller håller han sig borta från något eller någon? Mud blir Ellis hemlighet men vad blir priset han får betala till slut?

Filmen snuddar vid att bli en thriller, men är framför allt ett drama vars centrala punkt i mitt tycke handlar om kärlek. Detta återspeglas i sidoberättelsen om Ellis föräldrar (Ray McKinnon och Sarah Paulson) vars förhållande knakar i fogarna och går mot en stor förändring för alla, samt i Ellis försök med att få reda ut sin olyckliga förälskelse i den något äldre May Pearl (Bonnie Sturdivant). I flera fall speglar dessa olika kärleksproblem, inklusive Mud och Junipers, med varandra på ett snyggt sätt.

Det är en lite smålurig historia där Muds bristfälliga bakgrundshistoria blir en tillgång som påverkar berättelsen på ett positivt sätt. Man blir engagerad och intresserad och i och med att skådespelet är av hög klass blir "Mud" en riktigt sevärd historia. Unga Tye Sheridan, med "The Tree of Life" i bakfickan sedan tidigare, känns verkligen som ett namn att lägga på minnet.

En ungefär kvartslång making of blandar och ger med bilder från inspelningen, intervjuer med de medverkande och allehanda info om både storyn och annat. En ganska vanlig, avslappnad bakomfilm och kompletterar huvudfilmen på ett lagom sätt.

1. I öppningsscenen har Neckbone på sig en t-shirt med gruppen Fugazi. Det är oväntat för jag kan inte riktigt tänka mig att karaktären lyssnar på en post-hardcoregrupp från Washington D.C. Troligen har han ärvt den av sin farbror (Michael Shannon) som verkar vara musikintresserad. Inget av detta har någon betydelse alls men jag blev lite förbluffad över tröjan.

2. Filmen är skriven och regisserad av Jeff Nichols som har två titlar på meritlistan sedan tidigare, "Shotgun Stories" och "Take Shelter", båda med just Michael Shannon i huvudrollerna. Härnäst väntar sci-fi-betonade "Midnight Special" som även den har Shannon i en roll. På grund av Shannons medverkan i "Man of Steel" var det länge osäkert att han skulle kunna vara med i "Mud", men till slut gick det.

3. "Mud" är inspelad i Arkansas med mängder av lokala människor i mindre roller.

ANDERS JAKOBSON (2014-04-13)