Upp är ned, ned är upp

"Upside Down" har ett minst sagt kittlande upplägg med två planeter som ligger så nära varandra att man ser ned i den andra när man tittar upp från den första. Eller vice versa. Planeterna har var sin gravitation som är den andres totala motsats. Det vill säga skulle man ta sig från den ena till en andra skulle man vara upp och ned. Dessutom är respektive planets materia varandras motsatser och tar ut varandra vid kontakt. Lustigt nog har det blivit en hierarki mellan de båda planeterna. Den nedre - hur den nu kan vara det - är fattig och nedgången, medan den övre är rik och lyxig.

Adam (Jim Sturgess) lever på den undre. Som barn fick han kontakt med flickan Eden (Kirsten Dunst) på den övre planeten när de båda befann sig högst upp på två bergstoppar som nästan nuddar varandra. De blir vänner och sedan älskare när de blivit äldre. Men de blir påkomna och i en dramatisk scen skiljs de åt och Eden faller upp/ned till sin planet och landar så illa att hon får en minnesförlust och helt enkelt glömt bort allting hon varit med om.

Tio år senare är Adam fast besluten om att ta sig över till den andra planeten för att träffa henne på nytt. Han har fått anställning på multivärldsföretaget Transworld och jobbar med en ansiktslyftande hudcreme vars hemliga beståndsdel är bipollen som rör sig mellan gravitationerna. Han lyckas hitta Eden i företaget, men hon har inget minne av honom. Adam ger sig inte så lätt och fortsätter att ta sig mellan världarna för att förhoppningsvis väcka Edens minne till liv, för kärleken övervinner allt.

Det är en väldigt romantiskt film, och karaktärsnamnen Adam och Eden är förstås inte slumpmässiga på något vis. Grundidén till filmen är väldigt bra och visuellt är filmen mycket läcker med förbluffande scener. Man blir nästan lite snurrig i huvudet, och de fysiska regler som sätts upp av plotten bibehålls under hela filmens gång.

Däremot är storyn inte riktigt lika bra som idén och utseendet. Den håller inte riktigt, blir för enkel och landar i ett slut som känns nästan lite snopet och alldeles för plötsligt. Jag reagerade när eftertexterna började rulla för det kändes som det var för tidigt. Som att det fanns mer att berätta. Jag tycker egentligen inte att filmen lider av dessa brister, för det känns mer som ett drömlikt spektakel än en film man ser för dess gripande story.

Inget, vilket är lite synd. Här hade det varit roligt att se hur vissa scener gjordes.

1. Plotthål: De båda planeterna ligger så nära varandra att man kan ha kontor som delar våning, men det skulle ju förutsätta att planeterna var exakt stilla och det skulle i så fall betyda att de hade "kontakt" bara på ett ställe. Rimligtvis bör de rotera kring sin egen axel så att det hela tiden är någon plats som har kontakt. Hur tänkte ni där?

2. Det tänktes kanske inte så mycket alls, för idén till filmen kom via en dröm regissören Juan Solanas hade.

3. Personligen tänker jag automatiskt på indiepärlan "Another Earth" som dök upp för några år sedan när temat med två planeter nära varandra presenteras. Inga direkta likheter mellan filmerna dock.

ANDERS JAKOBSON (2014-04-15)