Mardrömsscenario med twist

Hugh Jackman spelar Keller Dover, en pappa vars dotter kidnappas tillsammans med grannfamiljens dotter. Polisen gör vad de kan och rätt snart har man hittat en misstänkt. En man som stått parkerad med sin husbil precis där tjejerna försvann och som även försöker fly när polisen dyker upp. Problemet är bara att Alex som han heter är mentalt handikappad och är mentalt som på en tioårings nivå. Han kan omöjligt ha kidnappat två småtjejer och fått dem att försvinna ensam.

Keller är övertygad om att Alex är skyldig och att han haft en medhjälpare. Tyvärr hittar polisen inget som gör att de kan hålla Alex och han släpps. När han lämnar polishuset överfaller Keller honom och kräver att han ska berätta var hans dotter är. Alex säger då tyst "De grät inte förrän jag lämnade dom". Tyvärr är det bara Keller som hör detta och polisen tror att han kanske hört fel. Keller är dock säker på sin sak och en kväll kidnappar han Alex med intensionen att tortera honom tills han berättar var tjejerna är. Men hur långt är han villig att gå? Hur övertygad är han att han har rätt man?

Scenariot i filmen är en mardröm. Att som förälder få sitt barn bortrövat måste vara något av det värsta man kan råka ut för. Och att sen vara säker på att man vet vem som gjort det men inte kunna bevisa det. Hemskt. Jag förstår att Keller gör det han gör, kanske skulle man göra samma sak i hans situation, kanske inte. Hur som helst är upplägget i filmen riktigt välgenomtänkt och man kastas hela tiden mellan att tro att man vet vem som är skyldig och för att i nästa sekund inte ha en aning. Och det tog faktiskt ett tag innan jag insåg vem som var den skyldige. Ett tag misstänker man även den polis som satts att lösa fallet, Loki (riktigt bra spelad av Jake Gyllenhaal).

Glädjande nog slutar inte filmen som så många andra filmer i den här genren ofta gör. Det är inte total lycka och alla rider inte bort i solnedgången till ljuv musik. Några gör det men långt ifrån alla. Och det gillar jag. Oväntade slut som inte alltid är sådär sliskigt lyckliga…

1. I filmen har Loki en del ticks med ögonen och det ser så trovärdigt ut att jag börjar misstänka att det är Gyllenhaals egna.

2. Filmen är väldigt lång (2,5 timmar) men känns inte alls seg.

3. Mark Wahlberg och Christian Bale var först aktuella för filmen men de hoppade av innan inspelningen började.