Snälla, ge oss inte mer av denna serie!

Trots att Johan Glans och David Batra varit ett samarbetande radarpar hur länge som helst är "Jättebästisar" inte något eget projekt fullt ut. Miniserien är regisserad av Johan Rheborg och Henrik Schyffert som tillsammans med Batra, Erik Haag, Brita Zackari Wahlström, Patrik Larsson och Johan Johansson skrivit manuset. Jag skriver "miniserien" i stället för tv-serien för jag hoppas nämligen inte att det blir en andra säsong. Inte för att serien inte är värd det, utan för att jag tycker att det räcker fullt och väl med dessa åtta 22-minuters avsnitt.

Lennart (David Batra) och Peter (Johan Glans) är bästa vänner sedan gammalt. Lennart jobbar som nöjesskribent på kvällstidning och står och stampar. Han är tillsammans med sin chef (Eva Röse) och även förhållandet står stilla. Därför köper han en månadslång resa till Indien för sig och Peter utan att någon annan vet om det. Han vill komma bort och skriva klart sin biografi om Håkan Hellström och tänka över sitt liv. Peter jobbar som programledare i ett barnprogram men får ett erbjudande som förändrar hans liv. Han värvas som sidekick till ett kvällsprogram och firar rejält. Tyvärr blir det lite för mycket av det goda och Peter filmas när han säger totalt olämpliga saker, och när han dagen därpå ska be om ursäkt blir det ännu värre. Plötsligt blir den där oväntade biljetten till Indien ett måste och kompisarna drar dit.

Det ska snabbt visa sig att Lennart har dragit en rejäl lögn för Peter om förutsättningarna för resan. Hans historia om en superrik farbror i Indien med egen skyskrapa är inte alls sann och i stället hamnar kompisarna på ett hotell i nordvästra Indien där de delar en bröllopssvit och fördriver dagarna med diverse äventyr och tramsiga diskussioner.

Serien hittar snabbt sin form och Peters otur fortsätter då han lyckas göra bort sig ännu mer och blir löpsedelsstoff hemma i Sverige. Karriären spolas bort och det är bara att gilla läget.

Avsnitten är lite ojämna. Vissa känns tydligt svagare medan andra är så bra att man skrattar sig tårögd. Men om man ser till helheten, vilken så här i DVD-formatet blir som en riktigt lång episodartad film, gör det inte så mycket att kvaliteten varierar. Helheten blir väldigt bra och serien tar en oväntad vändning under de sista avsnitten och landar i en överraskande final som å ena sidan känns väldigt udda för den här typen av komediserie men å andra sidan helt logisk efter vad man sett under 169 minuter.

Så snälla TV4 och alla inblandade: ge oss inte mer! Den här historien är komplett som den är.

1. Även om serien i stort sett känns manusbunden är det uppenbart att det funnits en del utrymme för improvisationer. En scen där strömbrytare i badrummet och sovrummet verkar vara märkligt kopplade är ett tydligt exempel. Där börjar skådespelarna skratta, vilket gör det hela mer trovärdigt.

2. Både Johan Rheborg och Henrik Schyffert gör var sin gästroll i var sitt avsnitt. Rheborg spelar någon sorts märklig blandning av Mikael Persbrant och Ernst Kirchteiger i sin karaktär.

3. Avsnittet där Peter använder en kupong för att få nyttja en butler för en dag är det roligaste i serien.

ANDERS JAKOBSON (2014-06-12)