Fullt krig!

I denna den sjätte säsongen av "True Blood" ställs saker och ting på sin spets. Bill har nu, efter att ha druckit hennes blod, Lillith i sig och förvandlas till en sorts gud. Hennes blod gör att han både kan se in i framtiden och vara ute i solen. Samtidigt förklarar mänskligheten krig mot vampyrerna och upprättar ett läger där man håller dem fångna och utför experiment på dem. Allt från att de drar ut deras huggtänder till att de låter dem kämpa mot varandra i kamper på liv och död.

Vi får även träffa Warlow som är en vampyrälva som dödade Sookies föräldrar när hon var lite. Han skonade dock henne och nu får vi veta varför. Vi ser Rutger Hauer som Sookie och Jason förfader som nu dyker upp för att skydda dem. Man utökar persongalleriet men annars är allt mer eller mindre som vanligt i Bon Temps. Under säsongens tio avsnitt får vi förutom några nya ansikten även se en del trotjänare försvinner. Vilka tänker jag inte avslöja men några blir man lite förvånad över. Över lag är det väldigt många avsnitt som slutar med antingen en minicliffhanger eller med att man hajar till vilket känns väldigt kul.

Efter några svagare säsonger tycker jag nu denna lyfter serien igen. Kanske är det för att man vet att det är näst sista och att det redan nu kan börja hända lite saker som oftast inte händer med en serie som är mitt i sin livscykel men jag tror också att man fått till en mer intressant story och röd tråd genom den här säsongen än man haft i de innan. Vi får alla de underliga karaktärerna vi vill ha, vi får vampyrer, varulvar, hamnskiftare, älvor, vampyrälvor och vanliga människor i en salig blandning och har man inte sett serien kan det säkert kännas rätt rörigt och kanske till och med lite larvigt men det fungerar faktiskt.

"True Blood" inleder slutet med en stark säsong och jag är väldigt sugen på hur man ska avsluta hela serien i den sjunde säsongen som börjar visas vilken dag som helst i USA.

Vi får en kartläggning över alla karaktärer och vad de är för något, vi får se info som ska vara tagen från det läger där människorna förvarade och experimenterade på vampyrerna. Vi får även kommentarspår till några av avsnitten samt "Inside the episodes" som är dokumentärer där vi får en närmare titt på en scen från avsnittet.

1. När Eric tror han kan tillbringa hur mycket tid han vill ute i solen får vi se honom sitta på en bergstopp som ska vara Åre, helt naken.

2. I en tillbakablick till 1600-talet får vi se hur Eric går till en sjukstuga där offer för pesten samlats och där de som jobbar där har strutar för munnen för att inte smittas. Jag var helt övertygad om att man skojat till det och stoppat in en stor fågel i bakgrunden tills jag lyssnade på kommentarspåret och insåg att de såg ut så på den tiden. Ni kan se en bild här.

3. Nu vet vi också att älvbarn växer väldigt, väldigt fort…

HANS-ÅKE LILJA (2014-06-14)