Lekfullt och knäppt bit för bit

Lego är ju en fantastisk uppfinning. 1949 utvecklade dansken Godtfred Kirk Christiansen byggsystemet som glatt barn och vuxna sedan dess. Jag är definitivt uppvuxen med byggsatser från Lego och det var alltid lilla julafton när man fick köpa en ny sats från leksaksbutiken, eller stora julafton på... ja, julafton, när någon eller några av de Lego-satser man markerat i leksakskatalogerna fanns inslagna under granen. Jag gillade att följa instruktionerna, men Legos genialitet låg ju i att man lika gärna kunde bygga vad som helst genom att bara kombinera bitarna med fantasins hjälp.

Dessa motsägelsefulla arbetssätt - följa instruktionerna eller improvisera - är även filmens grund. I det strömlinjeformade Klossköping bor byggnadsarbetaren Emmet, en helt vanlig kille som gör precis som alla andra. Alla instruktioner följs så att livet blir enkelt och bra. Instruktionerna talar om precis vad som ska göras, speciellt om något avvikande noteras. Då ska det anmälas och sen är det bara att fortsätta i ledet precis som det ska vara. I världen finns en dyrkad ledare, Lord Business, som dock bär på mörka planer. I sin strävan efter det perfekta samhället ska han använda sitt hemliga vapen för att förstelna alla Legofigurer och det enda sättet att stoppa honom är "motståndsbiten" som enligt en gammal profetia "den utvalda" ska hitta.

Det blir givetvis Emmet som hittar den, och de improviserande Mästarbyggare som finns kvar, bland annat självaste Batman, blir chockade över att en helt vanlig, okunnig figur är "den utvalda". Mest chockad är Emmet som insett att han inte är någon speciell alls, men nu uppenbarligen har ett uppdrag och får fullt upp med att övertala Mästarbyggarna om att han faktiskt kan tillföra något innan han kan genomföra uppdraget. Ett vansinnigt äventyr där fantasin sätter gränserna inleds.

Storyn är ju inte olik de äventyr barn kokar ihop när de leker fritt och det är ju precis så det ska vara. Lekfullt och knäppt, men precis som de riktigt bra animerade filmerna kryddat med skämt som går hem hos de vuxna. I detta fallet handlar det mest om att storyn berättas med en självmedveten glimt i ögat. Den tar sig själv för vad den är utan att bli barnslig, tramsig eller billig.

Animationsstilen är knepig, dock inte på ett negativt sätt. Det är en dataanimerad film, men samtidigt gjord på ett stop-motion-aktigt vis. Legobitarna är så kantiga och stela som de ska vara, vilket ger filmen ett udda utseende, men även detta är precis som det ska. Om figurerna var mjuka och vanliga hade hela Lego-grejen försvunnit.

Jag gillar filmen. Den är rapp och kvick och fylld av roliga repliker och bra röstskådespel från Chris Pratt, Will Arnett, Elizabeth Banks, Alison Brie, Charlie Day, Will Ferrell, Will Forte, Morgan Freeman, Channing Tatum, Jonah Hill och Liam Neeson.

3D-VERSION

3D är numera i princip standard i animerade filmer där den där extra dimensionen verkligen kommer till sin rätt. Lustigt nog tycker jag att 3D:n i "The Lego Movie" tillför oerhört lite. Jag vill inte påstå att jag är så bortskämd med att se filmer i 3D att jag inte länge märker av den, men lite så är det faktiskt. Jag får påminna mig själv om att filmen är i 3D, och då anser jag inte riktigt att 3D:n i detta fall bär upp filmen ordentligt.

Utgåvan rymmer ordentligt med bonusar att klicka sig igenom, som dock inte tar evigheter att se, vilket är bra. En del är väldigt korta snuttar så som en musikvideo till en låt Batman skrivit (!) och några spin-off-filmer (eller vad man ska kalla det), samt fangjorda kortisar som är riktigt imponerande. Mer kort är lite fejkade outtakes, promosnuttar och en sing-along till filmens enda låt.

Lite bakommaterial finns också. En förhållandevis lång titt på hur filmen gjordes tramsas sönder en smula genom att låta huvudkaraktären Emmet vara med som en verklig person. Jag har sett liknande grejer tidigare och det blir sällan kul. Dock är bakomfilmen i övrigt ganska intressant så det jämnar ut sig. I en annan film sitter filmens designer och bygger ihop några grejer som figurerar i filmen, fast med modifikationer. Det går fort och får ses som inspirationsfilmer snarare än instruktioner. Till ett montage av storyboards berättar sedan några ut storyteamet om hur de jobbade.

En testscen och lite bortklippt jox samt ett kommentarspår finns också med.

1. Med nästan en halv miljard inspelade dollars på bio blev filmen en rejäl succé. Föga oväntat är en uppföljare planerad till 2017 och även ytterligare en film till 2020 finns listad.

2. Det här vet väl alla, men i alla fall: Lego är en förkortning av danska "leg godt" som betyder "lek bra".

3. Lego Ideas är ett kul koncept. Här får hemmabyggare presentera idéer till nya "sets" som besökarna sedan får rösta på. Får ett set 10 000 röster överväger Lego att göra setet på riktigt. Ett som blivit gjort är "Ghostbusters" 30th Anniversary som är riktigt fräckt.

ANDERS JAKOBSON (2014-06-25)