Mer en teaterföreställning än revy

Rene (Sven Melander) äger ett litet café i Frankrike där motståndsrörelsen gömmer två amerikaner. Om tyskarna fick veta detta skulle de skjuta Rene. I källaren förvarar han korvar åt den tyska armen och Gestapo. Om motståndsrörelsen fick veta detta skulle de skjuta honom. Rene har dessutom affärer med sina servitriser. Om någon av dem fick reda på den andra, eller gud förbjude, hans fru fick reda på någonting så skulle de skjuta honom. Livsutsikterna för Rene är med andra ord inte så goda och allting förvärras när ryktet om att självaste Hitler ska komma på besök sprids bland stadens invånare.

Under tio år blev England underhållet av en man och hans café i Frankrike under andra världskriget. Dessa tio år förvandlades förra sommaren till en två timmar lång revyföreställning på Fredriksdalsteatern. En förvandling som faktiskt lyckas relativt bra. Alla intriger och dubbelspel från serien finns med även i revyn och det är inte förrän precis i slutet allting löses upp. De båda akterna känns dock ibland lite osammanhängande. Det finns en tavla som håller ihop hela historien, men det känns som att hela första akten är en inledning som ska sätta tonen inför andra akten. Det är då den stora intrigen inträffar med att Hitler ska komma på besök.

Till skillnad från Eva Rydbergs tidigare revyer är musiknumren relativt få. Det är endast någon gång ibland det spelas och dansas och då är det som underhållning på caféet. Därför blir det större utrymme för historien vilket är ganska skönt. Med alla dessa intriger hade det varit svårt att hänga med om allting skulle berättas i musikalnummer. Nu blir det i stället mer av en teaterföreställning och det går faktiskt att hänga med om man inte sitter och nickar till.

Bäst i hela revyn är, förutom Eva Rydbergs porträtt av Renes fru Edith, Kim Sulocki. Han porträtterar herr Flick från Gestapo och gör det med bravur. De flesta skratten kommer då han är i bild med hans hårda utryck och ganska rörliga kropp trots att han har ett ben som är oböjligt. Med det sagt lyckas samtliga i ensemblen tolka sina roller bra. För de som såg serien då den gick blir detta ett ganska kärt återseende.

Trots att jag gärna hade sett en inte fullt lika lång startsträcka är Fredriksdalsteaterns version av "’Allo ’Allo! Emliga armén" ganska underhållande. Är man ett fan av Eva Rydberg eller originalserien är detta ett måste i dvdhyllan.

Finns inget.

1. I serien är Edits mamma med ganska mycket, men i revyn får vi endast bekanta oss med henne genom att hon i första akten dunkar några gånger i golvet. Sedan glöms hon helt bort och vi får aldrig träffa henne i person.

2. "’Allo ’Allo! Emliga armén" är något av en familjeföreställning på scen. Eva Rydberg spelar nämligen mot både sin son, dotter och svärson.

3. "’Allo ’Allo! Emliga armén" kan vara den sista Fredriksdalsrevyn som går på TV. På sin hemsida har de skyltat med att i alla fall 2014 års revy inte kommer sändas runt nyår som vanligt.

EMMA ÅKERLIND (2014-07-08)