Måndag hela veckan Tom Cruise-style

Filmen börjar som en rätt vanlig Tom Cruise-film. Visserligen utspelar den sig i framtiden och jorden har invaderats av rymdvarelser, men det är ju inga ovanligheter när det gäller Tom Cruise-filmer. Cruise spelar en major som jobbar med PR inom militären. Han har aldrig varit i närheten av ett krig så när en general vill skicka ut honom att delta i en stormning som ska avsluta kriget med rymdvarelserna försöker han muta sig fri. Något som inte uppskattas av generalen som i stället degraderar honom och skickar ut honom som soldat (till samma invasion) för att gå en säker död till mötes. Och 24 minuter in i filmen dör Tom Cruises rollfigur Cage… Men bara för att vakna upp igen dagen innan.

Vad som följer sen är en variant av filmen "Måndag hela veckan" där huvudkaraktären återupplever samma dag om och om igen men med minnet från de tidigare dagarna kvar. Här är det nästan samma upplägg. En skillnad är dock att det inte dagens slut som får det att börja om för Cage. Här är det när han dör som han kommer tillbaka till samma utgångspunkt. Till en början försöker Cage hålla sig vid liv längre och längre, sen träffar han Rita som varit med om vad han är med om just nu och tillsammans försöker de besegra fienden genom att återuppleva samma dag om och om igen och varje gång måste Cage dö för att kunna börja om.

Cruise är riktigt bra i rollen som Cage och även Emily Blunt i rollen som Rita. Vi ser även Bill Paxton som en odräglig sergeant som är den som Cage ser när han vaknar upp gång på gång. Man har lyckats väldigt bra med själva upprepningen. Det blir aldrig tråkigt för att man får se saker om och om igen utan man skippar saker som man redan sett och ändrar så det blir annorlunda hela tiden. Dessutom så vet man aldrig med säkerhet om det är första eller tionde gången som Cage upplever det man ser. För alla andra är varje gång första gången, men för honom kan det vara en i mängden. Och varje gång lär han sig mer och mer om vad som händer och vad han behöver göra för att komma längre nästa gång.

Även specialeffekterna är riktigt bra gjorda. Rymdvarelserna ser ut som bläckfiskar med otroligt långa och många armar. De rör sig under jorden och far genom luften med otrolig fart och man har lyckats få till det så att det inte ser löjligt ut. Det blir även en massa skjuta och då har Cage och de andra fått specialdräkter som de kan gå runt i och skjuta hejvilt.

Som sagt, en rätt vanlig Tom Cruise-film som man ser om och om igen…

Vi får en hel dem bakom kulisserna-filmer bland extramaterialet och det mesta handlar om hur man spelade in filmen. Vi får lite bortklippta scener, men annars är det hur man skapade vapnen, hur man skapade monstren, hur man spelade in strandscenerna och så vidare. Riktigt intressant men jag hade gärna sett lite mer om var historien ursprungligen kommer från. De pratar om att det är baserat på en bok, men inte mycket mer…

1. Filmen bygger på en manganovell med titeln "All you need is kill".

2. Från början skulle Brad Pitt spela Cage.

3. Hela konceptet med att återuppleva samma dag om och om igen med minnena från de tidigare dagarna är kittlande.