Inget konstigt alls

De flesta bör känna till att Adolf Hitler hade en misslyckad karriär som konststudent i sin ungdom. Möjligen som ett resultat av detta började han roffa åt sig alla konstskatter han kunde hitta; tavlor, statyer och så vidare, och byggde ihop en rent groteskt stor samling som skulle utgöra höjdpunkten i det "Fürhermuseum" han planerade att bygga.

När detta nådde de allierade bildades Monuments, Fine Arts, and Archives program med uppdraget att rädda all denna konst från nazisterna och återge den till sina rätta ägare. Frank Stokes (George Clooney) snackar till sig President Eisenhovers godkännande och sätter ihop en samling konstvetare till en specialgrupp kallad The Monuments Men. Gruppen är en brokig skara människor - spelade av Matt Damon, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban och Dimitri Leonidas - som alla vet vad de ger sig in på när de kliver i land i Normandie, men som tack vare sin kärlek till konsten gör allt för att genomföra uppdraget till 100 procent.

De delar upp sig i olika grupperingar för att täcka så mycket av Europa samtidigt. Damons karaktär James Granger hamnar i Paris där han efter bästa förmåga förhör Claire Simone (Cate Blanchett) som bevittnat hur nazisterna skeppat iväg konstverk efter konstverk. Hon vet något men är inte pigg på att berätta eftersom hon tror att amerikanerna ska stjäla konsten till sig själva. Granger får fullt upp att övertala henne om uppdragets verkliga mening.

Samtligt börjar grupperna hitta konst, men samtidigt rör de sig i farliga områden där kriget bokstavligt talat lurar bakom varenda hörn.

Clooney har själv regisserat filmen som på något vis känns lite som en "Ocean's Eleven"-variant fast i andra världskrigsmiljö. Det är dock ingen komedi, men väl ett roligt drama, där humorn ligger mycket i hur karaktärerna agerar med varandra. Murray och Balaban bildar det mest udda radarparet och står kanske för de roligaste scenerna i filmen. I och med alla dessa uppdelningar blir som små "kompisfilmer" i filmen.

Historien är inspirerad av verkliga händelser och har en skön positiv stämning under de två timmarna. Samtidigt blir det en liten hyllning till konst och kultur även om det inte är någon dammig historielektion. Det är en underhållande och mycket sevärd film, med oerhört välgjorda miljöer och specialeffekter. Det verkar som det blir allt enklare att göra autentiska och genuina andra världskrig-filmer, och det är "The Monuments Men" ett mycket bra exempel på.

De två korta bortklippta scenerna är egentligen två delar av samma scen som av någon anledning uteslutits ur filmen. I och för sig kan jag känna att de inte hör hemma i storyn, men hade å andra sidan inte reagerat om de hade varit kvar.

I och med att filmen är verklighetsbaserad finns det två bakomfilmer om de verkliga Monuments Men och den kvinna som är förlaga till Cate Blanchetts karaktär. Intressant fördjupning.

Sedan finns det en kort bakomfilm om George Clooneys dubbeluppgift - att vara både regissör och skådespelare, samt en där alla skådespelare öser kärlek över varandra. Sådant är numera väldigt tjatigt men i och med att det faktiskt är ett riktigt bra skådespelarstall har jag lite överseende med det - den här gången.

1. I slutet av filmen får man se George Clooneys karaktär runt 30 år senare och då spelas han av Clooneys egen pappa.

2. Filmen skulle ursprungligen haft premiär i december 2013 för att hinna med att hamna bland de aktuella filmerna för prisgalorna. Clooney bad filmbolaget att skjuta på premiären för att hinna färdigställa alla effekter, trots att detta skulle göra att filmen troligen missar nomineringarna till nästa års prisgalor. Bolaget gick motvilligt med på detta önskemål.

3. Så sent som i december 2013 gjordes ett stort fynd av stulen konst där runt 590 objekt var sådana som nazisterna stulit under andra världskriget.

ANDERS JAKOBSON (2014-07-09)