Stölder kors och tvärs, men ändå lite kul

Produktionsbolaget The Asylum har en tendens - förutom att berika världen med enorma mängder hajfilmer ("Mega shark versus Giant octopus", "Mega Shark vs. Crocosaurus", "2-Headed Shark Attack", "Shark Week", "Sharknado", "Mega Shark vs. Mecha Shark" och "Sharknado 2: The Second One") - att producera filmer vars titlar är oerhört lika aktuella storfilmer.

Några axplock: "Snakes on a Train", "Transmorphers", "Paranormal Entity", "Battle of Los Angeles", "Abraham Lincoln vs. Zombies", "Jack the Giant Killer", "Atlantic Rim" och "Android Cop". Inte så svårt att lista ut vilka filmer de syftar på där.

Därför är det inte så underligt att en film med titeln "Age of Tomorrow" kommer samtidigt som storfilmen "Edge of Tomorrow" går på bio. Vad den här filmens titel syftar på är totalt oklart (precis som DVD-omslaget inte alls har något med storyn att göra) och det känns mest som filmen fick sin titel utifrån vad som var bioaktuellt vid släppet. Min misstanke är att The Asylum har någon bra advokat på lönelistan som lyckas kolla av exakt vad de kan döpa sina filmer till utan att få elaka brev från storbolagen.

Nåväl: "Age of Tomorrow" har inte så mycket med den aktuella biofilmen att göra utan börjar i stället som en duktig efterapning av klassikern "Armageddon". En stor meteorit är på väg mot jorden med uträknad kollision inom 46 timmar. En brokig skara militärer blixtutbildas som astronauter och skickas upp ett rymdskepp för att borra och bomba stenen i bitar. Allt går riktigt fort - efter 15 minuter är de på plats. De upptäcker dock att det inte är en meteorit utan en förklädd rymdstation som plötsligt börjar pytsa ut sonder mot jorden.

Samtidigt följer vi en våghalsig brandman på jorden som börjar slåss mot dessa sonder och givetvis måste "hitta sin dotter". Sonderna bombar och skjuter om vartannat, men emellanåt strålar de bort människor som till synes bara försvinner i tomma intet. Soldaterna i rymden inser att inkräktarna utvecklat en portal till sin hemplanet och väljer att självmant stråla bort sig och hamnar i en märklig värld där de blir varse om vad det är för hot jorden står inför egentligen.

Det är självklart en B-film. C-film till och med, kanske, men den är inte urusel. Till och med B-filmsmakarna har råd med tillräckligt bra verktyg för att göra fullt godkända effekter. Visserligen ser det billigt ut emellanåt, men är samtidigt oväntat bra också. Aliendesignen är inte så tokig och en del miljöer är fräcka. Men i samma stund är det billigt och lågbudget så det visslar om det. Det filmen saknar mest är det som på engelska heter scope - omfång. Det känns som jordens befolkning består av 50 personer och i en scen håller en general sitt livs brandtal - inför 20 personer. Det blir så litet och fjuttigt.

Sen är det ett haltande skådespel, torftig dialog, ohämmade stölder och allmänt taffligt, men det får man ta. På något vis får jag känslan av att exakt så här skulle en film av Ed Wood vara i dag om han levde nu. Det kan tolkas som ett positivt betyg och det är det kanske. Lite småunderhållande är "Age of Tomorrow" hur som helst.

1. Sämst i hela filmen är Mitchell Carpenter som spelar en överste. Carpenter har några okrediterade stuntinsatser på meritlistan och gör sin skådespelardebut i denna film. Han har lika mycket inlevelse som en liten hög med potatisskal och det är nästan plågsamt att se honom "agera".

2. En scen där soldaterna gömmer sig från en utomjording är i princip totalt kopierad från scenen i "Sagan om ringen: Härskarringen" när Hobbitarna gömmer sig från en ringvålnad tidigt i filmen. Rakt av!

3. En liten guldstjärna delar jag ut för ett slut som inte är det minsta tillrättalagt.

ANDERS JAKOBSON (2014-07-14)