Det är inte ”Taken” igen

Jag funderar ofta på varför en film promotas som något den inte är. Läser man baksidestexten på "Tokarev" så är det ju tydligt i princip samma film som "Taken". Så är det ju inte, och jag ser ingen anledning att inte framhäva de mer originella dragen i historien istället. Filmen har fått dålig kritik och anses vara tråkig och dåligt gjord. Det kanske beror på vad man förväntar sig, och vad kan man beskylla då om inte just hur filmen promotas?

Nicolas Cage är en före detta kriminell som nu driver en ärlig konstruktionsfirma, och bor med sin familj i Alabama. Nic och frun åker en kväll till en välgörenhets-tillställning, och lämnar dottern hemma med två killkompisar. Något senare får Nic ett telefonsamtal från polisen, och han tvingas åka hem där de två nerslagna killarna berättar att maskerade män trängt sig in och kidnappat dottern.

Så långt, så "Taken". Men dottern är försvunnen, ingen hör av sig och Nic möter sina två gamla kumpaner för att lista ut vem som vill honom illa. Det är här omslagets baksidestext plötsligt ljuger och vrider filmen mot just "Taken" snarare än ifrån. Man säger att "den ryska maffian kidnappar hans dotter" och att Nic måste "få tillbaka henne". I stället dyker hennes döda kropp upp innan någon ens hunnit göra ett drag. Kulan som dödade henne visar sig komma från ett ryskt vapen - en Tokarev. Nic och hans gäng dras direkt till minnes en stöt de gjorde för 17 år sen, när de rånade och dödade någon de inte skulle ha beblandat sig med. Allt eftersom de jagar den skyldige, rullas deras förflutna upp och Nics gamla personlighet kommer upp till ytan.

Regissören Paco Cabezas var okänd för mig, men verkar nu ha tagit steget från Spanien till Hollywood. Han hanterar historien utmärkt, filmar vackert och undviker de mest uppenbara klyschorna. Cage balanserar även han bra på gränsen mellan veckans check och engagerat skådespeleri, även om Peter Stormare nog aldrig kommer att övertyga någon att han är irländare. "Tokarev", som givetvis fick heta "Rage" i USA för att inte de stackars amerikanerna ska bli bortskrämda, är en dramathriller som inte är för spännande eller för dramatisk. Den berättar en lite tänkvärd historia att sätta i relation till hämnaraction som - jag säger det igen - "Taken", och är ett helt okej sätt att tillbringa tid med.

Ett alternativt slut är egentligen en liten, liten detalj som togs bort men som ändrar slutet på ett märkbart sätt. Ett kommentarspår finns också, samt ett antal bortklippta scener som mest bara drar ut på tiden.

1. Jag finner det vanligtvis otroligt svårt att se Nicolas Cage som något annat än Nicolas Cage. Här tycker jag det är lite lättare att se honom som en karaktär i filmen.

2. Ryska Tokarev-pistoler började tillverkas på 1930-talet, och tillverkas än i dag. De används primärt i asiatiska och afrikanska länder.

3. För uppmärksamma tittare med lite kunskap i berättarteknik kan den tidiga "opålitliga berättaren" förstöra slutpoängen.