Mästerlig regi men något förvirrande story

"The Age of Innocence" har av flera tittare utnämnts till ett mästerverk och en av Scorsese bästa filmer. Jag har inte sett tillräckligt många filmer från Scorsese för att kunna uttala mig om det sista, dock tycker jag att det är lite att överdriva att kalla det här för ett mästerverk. Visst är den annorlunda och var säkerligen storslagen när den kom, men jag tycker inte den är tillräckligt storslagen för att kallas just mästerverk.

Newland Archer (Daniel Day-Lewis) är förlovad med May Welland (Winona Ryder), en förlovning som verkar lycklig och väntad. En dag kommer dock Mays kusin, Ellen Olenska (Michelle Pfeiffer), tillbaka till Amerika och Newland faller för henne. Ju längre tiden går ju svårare blir det för Newland att behålla sitt löfte om att gifta sig med May. I en värld där skandaler är det värsta som kan hända kämpar Newland mellan att behålla sin värdighet och att känna sig lycklig.

I själva historien är det stundtals lite svårt att hänga med. Exempelvis förstår jag inte när Newland faller för Ellen och när det kommer fram att det finns ett möjligt förhållande mellan dessa. Historien hoppar bara igång och utan någon information om vad det handlar om är det ibland svårt att hänga med i svängarna. Den ser nästan bättre ut på pappret än den gör som film.

Det som gör filmen annorlunda och att den skulle kunna vara ett mästerverk är regin och hur man använder tekniken i sitt berättande. I några scener mörkas allting som inte spelar någon roll ner för att endast ge plats åt det viktiga. Ett exempel är en scen då Newland läser ett brev och det enda som är upplyst är hans ögon. Ett annat exempel på varför detta är ett praktexempel på bra regi är hur Scorsese använder operastycken för att förmedla vad som försiggår mellan karaktärerna. I vissa stunder är det just de där operastyckena som får mig att förstå vad som händer.

"The Age of Innocence" är absolut ingen dålig film, men den kräver en åskådare som har hjärnan med under tittandet. Det är inget att ha på när man bara vill fördriva tiden. Älskar man kostymdramer och vill ha något annorlunda är dock detta ett måste i filmhyllan.

Finns inget.

1. Som vanligt när Daniel Day-Lewis agerar gick han in i sin roll till 100 procent. Exempelvis checkade han in på ett hotell som N.Archer och gick runt i liknande kläder som används i filmen under två veckor.

2. I en scen beundrar en kvinna Mays förlovningsring. Denna kvinna är Daniel Day-Lewis syster som bara var i stan för att träffa sin bror men som fick hoppa in i filmen.

3. Scorsese har gått ut med att detta är hans mest våldsamma film och syftar då på kriget Newland för med sig själv.

EMMA ÅKERLIND (2014-09-07)