Maffigt äventyr genom tid och rum

Efter den pigga omstarten med "X-Men: First Class" ramlade "X-Men"-franchisen ned i ett temporärt sjunkhål i och med Wolverine-solonumret "The Wolverine". Lyckligtvis drar det rejäla ensembleäventyret "X-Men: Days of Future Past" upp mutanterna till stabil mark igen och lägger grunden för en förhoppningsvis ljus framtid.

Vid sidan av "Marvel Cinematic Universe" är "X-Men" en långlivad filmsvit (2000-nu) som byggt upp sin egen mytologi med ett myller av karaktärer och mängder av historier. En liten bieffekt av detta är att alla trådar inte riktigt hållit ihop under de tidigare sex filmerna. Därför passar det bra med en tidsresefilm som har en möjlighet att dra ett streck och börja om. Ett desperat drag från filmens producenter? Nej, "Days of Future Past" är en av de mest omtyckta avsnitten ur "X-Mens" historia som ursprungligen publicerades 1981.

Nutiden, som i det här fallet är framtiden, möter det förflutna när X-Men återigen får kämpa för sin egen och mänsklighetens överlevnad. 2023 är mutanterna ständigt på flykt från Väktarna, en svårslagen robotarmé som togs fram som ett seriöst vapen mot alla som bär mutantgenen. Det är till och med så att Väktarna kan förutse om en vanlig människa kommer att få barn eller barnbarn med genen, och därför utplånas även oskyldiga människor. En grupp mutanter har hittat ett sätt att klara livhanken genom att teleportera ett medvetande fem dagar bak i tiden för att på så vis förvarna sig själva och radera framtiden. Dessa söks upp av Professor Xavier (Patrick Stewart) tillsammans med Wolverine (Hugh Jackman) och något oväntat Magneto (Sir Ian McKellan) som vill använda tekniken för att färdas betydligt längre bak i tiden. Väktarprojektet skapades på 70-talet av Bolivar Trask (Peter Dinklage) och sattes sedan i fullt bruk efter att Trask mördats av Mystique (Jennifer Lawrence) 1973. Genom att färdas till 1973 och förhindra mordet kan X-Men stoppa hela projektet och därmed slippa leva under hot i framtiden.

Den enda som är kapabel att färdas 50 år bakåt i tiden utan att allvarligt skadas är Wolverine. Den odödliga och icke-åldrande mutanten vaknar upp i sitt 70-tals jag och lokaliserar den yngre Professor X (James McAvoy) som är en spillra av både sitt forna och framtida jag. Psykiskt knäckt av sveket från Mystique som valde Magnetos (Michael Fassbender) mörka sida och fysiskt knäckt av att ha blivit invalidiserad är han på botten. Med hjälp av Hank McCoy/Beasts (Nicholas Hoult) serum kan han gå på bekostnad av sina mentala krafter. Det blir slutligen tanken på att kunna omvända Mystique som får honom att tro på framtid-Wolverines ord, men chockas när deras nästa uppgift är att frita Magneto ur hans specialbyggda fängelse i Pentagon. Detta sker dock med hjälp av blixtsnabba mutanten Quicksilver (Evan Peters) i en av filmens mest underhållande sekvenser, och även Magneto övertalas om att det de måste göra är det rätta.

Men samtidigt är Magneto ett osäkert kort och även om mordet på Trask avstyrs blir allting egentligen ännu värre, och äventyret i det förflutna är långt från över. Samtidigt lever framtidens X-Men under tidspress då de då måste låta Wolverine få all tid i det förflutna han kan få innan Väktarna hittar dem. Och de kommer närmare...

"X-Men: Days of Future Past" är faktiskt inte så komplicerad att hänga med i som det kanske kan verka av min plottsammanfattning. Det är en fartfylld och följsam film som underhåller precis lika mycket som de bästa ögonblicken i franchisen gjort tidigare. Kanske är det återvändande regissören Bryan Singers förtjänst? Det är hur som helst ett riktigt episkt äventyr som lyckas sammanfoga de två olika "X-Men"-spår som funnits till ett. Och det är givetvis otroligt skönt att se 70-talet i all sin prakt i ett superhjältesammanhang.

Det här var precis vad sviten behövde för att få nytt starkt blod och fler filmer är redan planerade. Den direkta uppföljaren blir "X-Men: Apocalypse" (2016) och ytterligare en Wolverine-film (2017). Utöver det planeras spin-offen "X-Force" till 2016, vilket skulle göra detta Marvel-universum ännu större. Dessutom kan man hoppas på att den där "Deadpool"-filmen slutligen görs också. Så framtiden ser onekligen ljus ut för "X-Men".

3D-VERSION

3D:n tillför oväntat mycket för helhetskänslan. Främst njutbar är den i ovan nämnda scen med Quicksilver som är sådan där sekvens som kommer att gå till historien inom superhjältefilmgenren. Men även de mindre actionfyllda scenerna får en liten extra skjuts av 3D:n.

En handfull bortklippta scener finns att se med eller utan Bryan Singers kommentarer. Jag ser dem först utan och sedan med och det är lite intressant att ta del av anledningarna till att de försvann, samtidigt som det är ganska kul att se scenerna som i flera fall är långt från fullständiga. Greenscreens, animationer och annat finns med i bild.

En bortklippt sekvens bryts ut till ett separat inslag då det är både en bortklippt scen och en blooper på samma gång. Singer råkade nämligen ut för ett sår på stämbanden som tvingade honom att kommunicera i text tills han kom på att om han pratade i falsett så kunde han göra sig hörd utan att störa läkeprocessen. Problemet blev att han lät som Musse Pigg vilket gjorde det svårt för några av skådespelarna att hålla sig för skratt när han kom med sina instruktioner...

Denna sekvens blir en brygga till några bloopers som vittnar om en avslappnad stämning under inspelningen.

Fyra featuretter på ungefär tio minuter styck avhandlar 1) att två karaktärer spelas av fyra skådespelare (egentligen tre av sex eftersom även Beast görs av två skådespelare) och fokuserar lite extra på mötet mellan Xavier och Xavier i en viktig scen i filmen, 2) att filmen återförenar ett antal karaktärer som inte synts i franchisen på ett tag, 3) att filmen innehåller en rad nya mutanter där det var viktigt att visa en bredd avseende mutanternas ursprung och 4) att Väktarna är en klassisk motståndare från serietidningarna som här visas i två olika versioner - som plastiga 70-talsrobotar och som hypermoderna mördarmaskiner. Samtliga featuretter bakar in mer än bara information, till exempel vigs det lite tid åt att berätta hur några ljudeffekter gjordes. Kul med lite mer helhetstänk.

Avslutningsvis kan man klicka sig igenom några bildgallerier med rätt otäcka och realistiska obduktionsbilder på mutanter, lite ritningar och annat från Trask Industries.

1. Karaktären Quicksilver kommer vara den första Marvel-karaktären som medverkar i två olika franchiser från två olika bolag. Rättigheterna kring karaktären var komplicerade och Marvel och Fox kom till slut till en överenskommelse där karaktären kan vara med i både "X-Men" och i Marvel Cinematic Universe, men kommer att spelas av olika skådespelare och kommer egentligen att vara två olika varianter av samma karaktär. Närmare en crossover mellan X-Men och The Avengers kommer vi nog aldrig att komma.

2. I traditionell Marvel-anda kommer det en bonusscen efter eftertexterna som jag antar sätter förutsättningarna för "X-Men: Apocalypse". Det är visserligen en maffig scen, men den ger inte mig någon a-ha-effekt - det lämnar jag över till de inlästa fansen.

3. Hugh Jackman ökar på sitt rekord i antalet superhjältefilmer där en person spelat samma karaktär. Nu blev det alltså sjunde gången gillt för Jackman som Wolverine.

ANDERS JAKOBSON (2014-10-15)