Splatter-stick med eller utan högerhand

"Evil Dead II" från 1987 är i sanning en kultklassiker inom skräckfilmsgenren. Min egen koppling till filmen är att jag minns att jag somnade de första gångerna när jag såg den i slutet av 80-talet. Jag kan inte riktigt redogöra för varför, men det kan ha att göra med att filmen är ganska snurrig och nästan hypnotisk under vissa partier.

Inför detta blu-ray-släpp var det väldigt länge sedan jag såg filmen, och i ärlighetens namn har jag alltid föredragit uppföljaren "Army of Darkness". Med hyfsat fräscha ögon är det lätt att konstatera att "Evil Dead II" åldras både dåligt och bra på samma gång. Varje gång jag sett filmen har jag glömt bort att det är en skräckkomedi snarare än en renodlad skräckfilm. Fram till att jag kommer på mig själv känns filmen som en pinsam kalkon, men sen blir den desto roligare.

Filmen inleds med en snabb och omgjord resumé av vad som händer i "Evil Dead". Ash (Campbell) tar med sig flickvännen Linda (Denise Bixler) till en läskig stuga i skogen där de hittar Book of the Dead samt en bandinspelning från professorn som översatt den. Professorn läser upp en besvärjelse som påkallar ondskan som tar Linda och förvandlar henne till en demon. Ash dödar och begraver Linda (då är vi blott tio minuter in i filmen) och blir sedan själv offer för ondskan.

Någonstans där fortsätter storyn och Ash blir utsatt för mer demoniska attacker, inte minst från Lindas avhuggna huvud som biter sig fast i hans hand. Detta löser han med en motorsåg, men som konsekvens blir hans egen hand besatt, vilket han också löser med en motorsåg. Situationen driver honom till bristningsgränsen och han är nära på att bli vansinnig. Här får Campbell verkligen utrymme för sin komiska tajming då det är renodlad och splattrig slapstick för hela pengen. Han river nästan hela stugan och har ett legendarisk filmslagsmål med sin egen hand - som dessutom verkar kunna prata. Ja, om man inte förstått att filmen är en komedi vid det här laget så måste man helt sakna humor.

Samtidigt är professorns dotter (Sarah Berry) på väg till stugan med några följeslagare och några nyfunna sidor ur boken. De hittar Ash och tror att han mördat professorn, men blir snart varse om att det är något ont i huset och tillsammans gör de allt för att stå emot krafterna och vända besvärjelsen.

Det är lite kul att se om "Evil Dead II" med lite mer kött på benen. Jag har sett väldigt mycket film sedan slutet på 80-talet och jag har givetvis hängt med i vad som skett med skräckgenren och med framför allt utvecklingen av specialeffekter. Mitt hjärta har aldrig bultat extra hårt för filmen och gör det fortfarande inte, men jag uppskattar filmen för vad den är. Visst, specialeffekterna håller inte måttet i jämförelse med vad man kan göra i dag, men man blir ändå imponerad av alla trick Sam Raimi och hans team använt sig av för att få till det de ville. Miniatyrer, målningar, stop-motion-animering, baklängesscener och mystiska bildvinkar och klipp. Jag gillar fantasin och tycker faktiskt att trots att filmen är en komedi så blir jag genuint skrämd av sekvenserna där ondskan färdas genom skogen till den där stegrande ljudeffekten. Då är filmen hur läskig som helst!

Lite irriterande är denna utgåva inte den 25-årsjubileumsvariant som släpptes 2011 i USA. I den finns en mängd av nyproducerat extramaterial, medan vi här får nöja oss med något som verkar vara från en tidigare DVD-utgåva. Trist.

Kommentarspåret med Sam Raimi, Bruce Campbell, Scott Spiegel och Greg Nicotero spar jag till en annan gång då det faktiskt känns motiverat att lyssna på det. I stället tittar jag på en intervju med Campbell som inte är direkt pinfärsk. Jag vet inte riktigt när den gjordes - kvalitén och 4:3-formatet gör den äldre än vad den är - men Campbell säger vid ett tillfälle att "Spider-Man" är anledningen till att det inte blivit fler uppföljare, vilket då betyder att den är från tidigast 2002. Hur som helst delar Campbell med sig av minnen och anekdoter från filmen.

För att gnälla lite till måste jag säga att jag saknar det klassiska omslaget till filmen med kraniet med levande ögon, även om denna stiliserade variant är snygg på sitt sätt.

1. En av de anekdoter Bruce Campbell berättar i intervjun är att Stephen King delvis var skyldig till att filmen blev gjord. King gjorde filmen "Maximum Overdrive" för producenten Dino De Laurentiis och berättade för denne under en middag att han hade hört att Sam Raimi och Bruce Campbell hade problem att hitta finansiering till "Evil Dead II". King tyckte att De Laurentiis borde göra något, och så blev han filmens producent vilket ledde till att den gjordes.

2. Tyvärr har det inte skett någon magisk remastring av filmen till detta blu-ray-släpp. Bilden är inte direkt knivskarp och jag betvivlar på att ljudet är 5.1 på något sätt och vis. Egentligen är det bara en release på en ny mediebärare och inget annat.

3. Vi har en tidigare recension av filmen i arkivet, då som del av en box med alla tre filmerna.

ANDERS JAKOBSON (2014-08-22)