Återigen bäst bland systrarna

"CSI: NY", den yngsta av "CSI" serierna, är tillbaka med sin sjätte säsong. Den tar vid någon månad efter säsong 5 där Danny blir skjuten. Han sitter i rullstol och ges bara 10% chans att någonsin kunna gå igen. Danny ger dock inte upp och efter en jobbig rehabilitering är han snart på benen igen. Han lider dock av sviterna säsongen ut men rätt snart är han tillbaka i tjänst igen.

Teamet jobbar på som vanligt och den som har det mest kämpigt är Flack. Han har fortfarande inte kommit över Jess död och nu blir jobbet lidande. Han dricker för mycket och ett tag ser det rätt mörkt ut för honom. Även han repar sig dock och även han är snart tillbaka i den vanliga lunken igen.

En skillnad under säsongen är att vi den här gången får flera omgångar där några avsnitt hänger ihop och vi får även en historia som spänner över flera avsnitt. Detta är på intet sätt nytt men det känns i alla fall som om vi får mer av det här än vi haft i tidigare säsonger. Vi får se Danny bli av med sin polisbricka vilket i sin tur har att göra med skurken Shane Casey som är med i flera avsnitt under säsongen. Faktum är att han är med redan i säsong 3 i ett avsnitt.

Man har även samkört ett avsnitt med systerserierna "CSI" och "CSI: Miami" där man låter Mac Taylor möta sina motsvarigheter I de andra serierna, Raymond Langston och Horation Cane. Handlingen spänner över tre avsnitt, ett från varje serie, och håller ihop förvånansvärt bra. Jag gillar den här typen av sammanvävningar men det gäller att man hänger med när de visas på TV. Här i boxen får vi med de andra två avsnitten så vi kan se allt i ett svep.

Återigen säkerställer New York enheten sitt övertag som bäst av de tre serierna. Om det beror på miljöerna eller karaktärerna låter jag vara osagt men förmodligen är det en blandning av båda sakerna. Säsongen avslutas, som vanligt, med en cliffhanger…

Extramaterial finns det gott om. Det ligger utspritt över alla fyra diskarna vilket gör det lite bökigt om man som jag vill se allt efter att man sett säsongen och inte när man bara sett de avsnitt som ligger på en disk. Men hur som hest finns det mycket att se. Vi får se hur de skapar en mordplats, hur de får Gary Sinise föryngrad för det avsnittet som ska utspela sig när han är ung. Vi får se gästskådespelare som varit med under säsongen och vi får en närmare titt på Dr. Sid Hammerback. Sen får vi även kommentarspår och de två avsnitten från "CSI" och "CSI: Miami" som ingår i den treavsnitts historia som spänner över alla tre serierna. Sen får vi dessutom en dokumentär om hur man spelade in dessa tre avsnitt. Ordentligt och genomarbetat extramaterial med andra ord.

1. Även om det är en cliffhanger i säsongsfinalen känner jag mig ganska säker på att jag vet vad det är som händer.

2. Edward Furlong är underbar som Shane Casey. Helt annorlunda än i "Terminator 2" men underbar.

3. Karaktären Adam börjar bli en favorit.