Misslyckat trots stabila skådespelare

"Vi är inte Rosa Pantern!" säger en karaktär i "The Love Punch" en bit in i filmen, och det skulle nästan kunna vara en recension: Ni är inte "Rosa Pantern"! Blake Edwards gjorde en rad "galna" komedier under främst 60-talet, men även på 70- och 80-talen kom det sådana filmer och "The Love Punch" känns dessvärre som ett ganska misslyckat försök att få till något liknande i modern tid.

Richard (Pierce Brosnan) och Kate (Emma Thompson) har varit gifta, men nu lever de separata liv med de båda barnen som enda koppling till varandra. Medan Kate varit singel hela tiden har Richard betat av några yngre flickvänner, men för tillfället är han singel. Han är också på väg att bli pensionär då hans företag köpts upp och det är egentligen bara detaljer kvar tills han får gå hemma och uggla hela dagarna.

Men så visar det sig att den nya ägaren har avverkat hela verksamheten och gjort aktien värdelös. Både Richard och Kates pensioner är kopplade till aktien och även de pengar de behöver för att betala för sina barns studier. Allt är borta. Något måste göras och de sticker i väg på ett äventyr där de först hamnar i Paris för att ställa ägaren mot väggen, och sedan hamnar de i Cannes där de ämnar stjäla en dyrbar diamant ägaren köpt till sin flickvän. För att genomföra uppdraget tillkallar de sina gemensamma vänner (Timothy Spall och Celia Imrie). Vad kan gå fel?

Tja, i filmen är det inte mycket som går fel. Det går snarare oerhört lätt för dem och det är uppenbarligen inga problem att ordna fram ritningar, utrustningar och vad de nu behöver. Delar av detta förklaras med att parets son är värsta datageniet och att Spalls karaktär har "kontakter" som ingen visste om. Idel bekväma nödlösningar som enbart gör filmen till en osannolik historia.

Trots ett stabilt skådespelarstall lyckas inte filmen bli något annat än en fjantig historia där den underliggande poängen är att Richard och Kate ska hitta tillbaka till varandra. En orsak till att filmen inte fungerar är att Brosnan inte är kapabel att göra galna roller av det här slaget. Han är ingen Peter Sellers eller Steve Martin (som råkar vara de två skådespelare som gjort "Rosa Pantern"-filmer) utan en tämligen torr typ som är perfekt i vissa sammanhang men inte här. Visst skrattar jag åt några scener, men i sin helhet är "The Love Punch" en misslyckad film.

1. Det känns lite som att filmen är en remake, men det är en originalhistoria.

2. För manus och regi står Joel Hopkins som senaste gjorde "Last Chance Harvey" som även den innehöll Emma Thompson som en singelkvinna med namnet Kate.

3. Ordet "motherfucker/motherfuckers" ställde till det för filmen. I England fick ett "motherfucker" klippas bort för att nå tolvårsgräns medan man i USA dubbade över "motherfuckers" med "melon farmers" (!) för att nå PG-13. Jag säger då det.

ANDERS JAKOBSON (2014-09-14)