Från dålig till katastrof tretton avsnitt

Säsong två av "Under the Dome" flyter på i samma stil som första säsongen. Med undantaget att handlingen här blir än mer urvattnad. Man spinner vidare på temat att kupolen är en karaktär och att den styrs från det rosa ägg som hittades under säsong ett. Problemet är bara att det blir så fånigt att man inte orkar bry sig. Ägget ska försvaras för då blir kupolen glad och låter de stackars innevånarna i Chesters Mill leva. Efter ett tag vill man bara att de ska dö.

Vi får några nya karaktärer under säsongen. Bland annat Melanie Cross som dyker upp från ingenstans och tydligen återvänt från de döda. Vi får träffa Sam Verdreaux som är bror till Big Jims döda fru. Han spelas av Eddie Cahill som vi känner igen från "CSI: NY". Tyvärr är han inte i närheten lika bra här som han är i "CSI: NY". Dessutom får vi se just Big Jims döda fru. Hon däremot är dock inte inte alls död utan lever utanför kupolen och spelas av Sherry Stringfield från "Cityakuten".

Men inget av detta spelar någon roll. Handlingen har förvrängts så från Stephen Kings bok med samma namn och inte till det bättre. De flesta av skådespelarna känns väldigt amatörmässiga och de få som faktiskt kan leverera har så dåliga repliker att det ändå faller platt. Lägger man till det alla orationella val karaktärerna gör och det faktum att de den här gången befinner sig både innanför och utanför kupolen blir katastrofen ett faktum.

Som ett Stephen King-fan smärtar det mig att behöva såga säsongen som jag gör här men enda gången säsongen lyfter är när Big Jim löper amok i säsongsfinalen. Jag säger inte mer än så, men ska ni ändå se säsongen så se till att se fram till sista avsnittet för det är då det blir sevärt. I alla fall i en fem-tio minuter. Det hjälper inte att King själv skrev manus till säsongspremiären, hade en lite cameo i avsnittet och dessutom tog livet av två av karaktärerna. Säsong två av "Under the Dome" är en katastrof och det enda som kan göra det hela bättre nu vore om man lägger ner serien.

Då vi inte fick något recensionsexemplar från filmbolaget för denna TV-serie kan vi tyvärr inte recensera extramaterialet.

1. "Under the Dome" sändes under sommarsäsongen i USA och hade inte mycket konkurrens och därför rätt bra tittarsiffror.

2. Tyvärr är, som ni kan se i min recension, serien en riktig besvikelse vilket är extra tråkigt när den är rätt snygg att titta på rent visuellt.