Något för alla smaker

Den första säsongen slutade med en cliffhanger som hette duga. När den väl fått sin upplösning genom två inledande avsnitt får vi utveckling på i stort sett alla fronter. Ledaren för de korrupta poliserna i HR avslöjas och flyttar fram sina positioner. FBI fortsätter att jaga både korrupta poliser och den kostymklädde mannen som springer runt och skjuter folk i knäskålarna. Samtidigt lurar hela tiden CIA i skuggorna på mer än ett sätt. När det gäller Fusco är det hans förflutna som kommer tillbaka och ställer till det rejält. För Carter är det snarare en eventuell framtid som kommer i vägen när FBI försöker rekrytera henne.

Dessutom återkommer en del bekanta ansikten medan några nya introduceras. Reese och Finch skaffar sig en hund i inledningen av säsongen. Scenen där det händer är ett typexempel på den humor som Jim Caviezel fört in i rollen som Reese. En annan ny karaktär är den hopplöse svindlaren Leon Tao (Ken Leung) som står för resten av humorn under säsongen. Sist in av nytillskott är Sameen Shaw (Sarah Shahi) som liksom Reese är en före detta CIA-agent. Hon rekryteras motvilligt efter att Finch och Reese hjälper henne hämnas på CIA-bossarna som mördade hennes partner. Sameen dyker upp mot slutet av säsongen och visar sig bli ett intressant tillägg och jag hoppas verkligen att hon får en mer cementerad plats i säsong 3.

Trots att det händer mycket med olika trådar är det här dock Maskinens säsong. Från inledningens upplösning av kidnappningsdramat till jakten på Maskinens gömställe i slutet av denna säsong. Där emellan lever alla i ovisshet då Maskinen inte beter sig som vanligt. Ett virus lyckas infiltrera det mesta på internet och Maskinen är inget undantag. Länge råder en viss mystik kring vem som skapat viruset och när det väl avslöjas kan ett och annat ögonbryn komma att höjas.

Annars fortsätter serien i de upptrampade spåren från den första säsongen. Tillbakablickar pusslar ihop både Reeses och Finchs bakgrunder och det görs skickligt. En risk med serien är att man lätt kan hamna i veckans brott-facket med "CSI" och liknande serier men glädjande nog finns så många bi-karaktärer och parallella handlingar att det aldrig kommer riktigt nära. Säsongsavslutningen når dock inte upp i samma klass som den förra. Finch och Reese får varsin oväntad parhäst i jakten på Maskinens gömställe men man lyckas aldrig få någon riktig spänning i det hela. Avsnittets klimax öppnar dock för intressanta förvecklingar i nästa säsong. Maskinen får nämligen ytterligare två administratörer utöver Finch och åtminstone en kan ställa till det ordentligt med den makten.

"Person of Interest" är fortfarande klart sevärd. Blandningen av 80-talsaction à la "A-Team" och modern högteknologisk thriller sitter som en smäck. Gillar man inte en övergripande handling finns det andra att koncentrera sig på. Samma sak gäller det rika persongalleriet. Serien har verkligen något för alla smaker. Det är förstås en balansgång för manusförfattarna då det lätt kan bli för rörigt men än så länge klarar man det galant. Nu hoppas jag bara att det inte dröjer lika länge till att säsong 3 släpps som det gjorde mellan den första och den andra.

Precis som med den första säsongen är det rätt tunt med extramaterial men det lilla vi får är givande. I "View from the Machine: 24 Hours Behind Person of Interest" låter Kevin Chapman tittaren få inblick i en arbetsdag i slutet av säsongen. På tjugo minuter hinner man förstås inte göra några djupdykningar men dokumentären ger inblick i arbetssätt och hur många personer som faktiskt är inblandade.

Vidare får vi ett kommentarspår till sista avsnittet där producenterna Jonathan Nolan och Greg Plageman samt regissören Richard Lewis på ett tämligen detaljerat sätt går igenom avsnittet. Det är inte det mest informativa kommentarspåret jag hört men för den som verkligen fastnat för serien är det ganska intressant. Extramaterialet avrundas som brukligt är med ett gag reel där skådespelarna missar repliker på löpande band.

1. Det bör verkligen understrykas att såväl ljud som bild är av högsta klass. I USA har säsongen släppts som ett combopack på både blu-ray och DVD men med tanke på den fantastiska kvaliteten känns DVD-versionen som att måla en guldklimp med silverfärg. "Person of Interest" ska upplevas på blu-ray och inget annat!

2. I extramaterialet får man se en helt annan sida av Kevin Chapman och han är ljusår ifrån sin karaktär Fusco. En första klassens skådespelare!

3. Det har hela tiden sagts att serien utspelar sig fem minuter in i framtiden för att poängtera att tekniken inte är långt borta. Mellan säsong 2 och 3 avslöjade den beryktade Edward Snowden att USA:s regering har ett program kallat PRISM som är designat för att spionera på befolkningen i syfte att hitta terrorister. Det är svårt att inte dra paralleller till Maskinen.

THOMAS HELSING (2014-10-07)