Mord, middag och ett oväntat slut

Säsong två tar vid ungefär där säsong ett slutar och vi finner Will Graham inspärrad och misstänkt för de mord som Hannibal utfört. Will berättar att han tror det är Hannibal de söker men ingen tror honom. Hur skulle han, en erkänt duktig psykolog, kunna vara skyldig, verkar de flesta resonera. Efter ett tag frias dock Will men han är själv fortsatt övertygad om att det är Hannibal de letar efter och ger sig den på att han ska avslöja honom. Han fortsätter att ha Hannibal som sin psykolog och deras vänskap/doktor-patient-förhållande utvecklas snart till en katt och råtta-lek som bara kan sluta i katastrof.

Jag gillar fortsättningen på historien om kannibalen Hannibal och hur vi får följa honom innan han blev den kannibal han är i filmerna. Och det som gör serien extra bra är att vi som tittare vet att han är skyldig och att maten han bjuder de andra på förmodligen emellanåt innehåller människokött. Men vad som är mer intressant är det som händer i de sista avsnitten och här kommer det lite spoilers så vill ni inte veta är det bäst att ni hoppar över nästa stycke och ser säsongen först…

…för det är väldigt svårt att recensera den här säsongen utan att gå in på vad som händer i slutet. Jag ska dock försöka utan att avslöja precis allt. Jag var övertygad om att detta skulle bli seriens sista säsong då det dels avslöjades att Hannibal faktiskt är den mördare vi vetat att han varit hela tiden och dels då väldigt många av seriens huvudkaraktärer ser ut att dö i sista avsnittet. Nu blir det dock en tredje säsong så förmodligen är det inte så illa som det ser ut men det var inte utan viss förvåning som jag läste att det faktiskt kommer en tredje säsong nästa år.

Slut på spoilers. Mads Mikkelsen är perfekt som Hannibal och är definitivt seriens stora behållning men även Hugh Dancy och Laurence Fishburne är bra som Will och Jack. Är det något man kan klaga lite på är det att det under vissa perioder blir väldigt mycket prat mellan psykolog och patient och ibland känns det som om det blir lite för mycket. Men annars är andra säsongen av "Hannibal" lika stabil som den första.

Nio intervjuer på totalt lite över 40 minuter får vi som extramaterial. Personerna som intervjuas är allt från hon som har hand om hur maten ser ut i serien till huvudrollsinnehavarna. Riktigt intressant.

1. Det var tack vare Hugh Dancy som Mads Mikkelsen fick rollen som Hannibal. Hugh rekommenderade honom och alla tyckte han var perfekt.

2. Alla avsnitten i säsong två är namngivna efter japanska maträtter. För första säsongen var det franska maträtter som gällde.

3. Beverly Katz som vi ser här skulle från början dö redan i första säsongen men skonades.