Animerat med dubbla budskap

I takt med att datoranimering blivit allt mer förfinad och inte minst billigare har det börjat produceras datoranimerade långfilmer på andra ställen än i Hollywood. Den här Antonio Banderas-producerade sagan kommer från Spanien och visar att man kan komma att vara med och konkurrera om toppositionerna i animeringsvärlden i en inte alltför avlägsen framtid.

Justin växer upp i ett kungarike som förbjudit riddare och satsat på advokater för att upprätthålla lagarna och se till att rättvisa skipas. Detta har lett till en onödigt hård byråkrati med regler ned till minsta detalj. Folket klagar men inget händer och Justin lockas av de förbjudna historierna om riddarnas stordåd. När pappan, som är advokat, vill ha in honom på advokatskola ger sig Justin i stället ut på en vandring för att söka någon som kan träna honom till riddare. Vad han inte vet är att några av de landsförvisade riddarna håller på att planera en invasion för att ta över styret från drottningen.

Historien är inget speciellt och går att spåra till andra animerade filmer men jag finner aldrig att den blir långtråkig för det. Det puttrar på i ett lagom tempo med ett och annat skratt efter vägen. Småcharmigt och trevligt gör att den placerar sig på något slags godkänd nivå men det är förstås långt upp till en film som "Shrek". Så även om den animationsmässigt visar att även små bolag kan vara med och konkurrera visar det svaga och ojämna manuset att man har en bit kvar på just det området.

Ett tydligt exempel är filmens budskap. Barnfilmer ska gärna ha en viktig sensmoral men i "Justin och de tappra riddarna" finns det risk att man byter ut en mot en annan. Grundfilosofin som hamras in är att man inte ska ge upp sina drömmar och att det går att lyckas om man bara arbetar hårt. Å andra sidan signalerar manusförfattarna att lagar och regler är dåligt och att advokater är ett otyg. Nåja, ibland tappar man några ägg på golvet för att göra en omelett. Och den är omeletten är fullt ätbar ändå.

Trailers för andra filmer.

1. Förutom producentrollen lånar Antonio Banderas även ut sin röst till en av karaktärerna.

2. Filmen har faktiskt vunnit två priser. Båda har dock varit spanska.