Djävulen i en videokamera

När det nygifta paret Zach och Sam McCall åker på smekmånad kan livet inte vara bättre. Men så händer något. Det hela börjar med att de besöker en spåkvinna som när hon spår Sam börjar mumla om att hon fötts av döden och liknande saker. Sam blir upprörd och när de tar sig därifrån förändras tillvaron från illa till riktigt illa. Taxichauffören erbjuder sig att ta dem till en fest och efter en del tvekan nappar de. De blir fulla och när de vaknar nästa morgon så är de ordentligt bakfulla, men tänker inte mer på det. Några dagar senare upptäcker Sam att hon är gravid…

Och det är nu man börjar förstå filmens titel. Sam är naturligtvis gravid med Djävulen och graviditeten blir allt annat än normal. Hon går på en nattvardsceremoni och prästen får en stroke. Hon går till mammagruppen och alla andra mödrar får värkar. Hon håller på att bli påkörd och löper amok och slår sönder rutorna på bilen som nästan backade över henne. Sagt och gjort: Sam är inte sig själv.

Just detta fungerar rätt bra, men tyvärr har man lagt upp det hela så att vi ser vad som händer genom att Zach spelar in allt med en videokamera och en spy-cam som han sätter på skjortbröstet. Och som vanligt fungerar detta till viss del, men när situationer uppstår där en normal människa aldrig skulle släpa med sig en videokamera börjar det kännas riktigt larvigt. Det märks så tydligt att det är gjort enbart för att vi ska få följa vad som händer. Man går till och med så långt att man visar filmer från övervakningskameror i affärer och kameror som sekten som gjort Sam på smällen satt upp i smyg i deras hus (först trodde jag det var Zach som ville hålla koll på Sam) för att övervaka dem. Hade man i stället bara berättat historien och skippat alla dessa kameror tror jag filmen hade blivit riktigt bra.

Sammanfattningsvis, filmens handling fungerar hyfsat, men sättet filmen är gjort faller väldigt platt tyvärr.

Vi bjuds förutom kommentarspår på ett gäng dokumentärer som handlar om filmen, men även om de fyra grabbar som gjort den och hur de skapade sitt team och hur de skojar till det med varandra. Hyfsat intressant men kanske kunde man fått se mer från hur man gjorde specialeffekterna?

1. När Sam vaknar dagen efter att hon blivit gravid med Djävulen ser man att hennes trosor sitter ut och in vilket jag direkt såg som en ledtråd till att hon utsatts, men det gjorde tydligen ingen i filmteamet för det går ouppmärksammat förbi två gånger. Slarvigt!

2. Det finns några rätt läskiga scener i filmen. Framförallt när Sam sover…

3. Sam går in och ut i huset (bland annat för att äta lite oväntade måltider) men ingen märker att hon försvinner vilket känns lite underligt.

HANS-ÅKE LILJA (2014-12-09)