En fräsch inblick i gayvärlden

Hur intressant kan tre gaykillars liv i San Francisco vara? Hur relevant är det för en heterosexuell kille? Svaret på båda frågorna är: ganska mycket. "Looking" handlar om dessa killars vardagsliv. Handlingen kretsar till att börja med mycket kring sex, prat om sex och förstås sexscener. Men gradvis förskjuts mycket av sexet till bakgrunden när längtan efter mer betydelsefulla relationer börjar bli alltmer tydlig. Och även om jag personligen har svårt att associera till delar av killarnas liv så smittas jag av charmen och hur genuint äkta allt känns. Och visst finns där gemensamma beröringspunkter. Oavsett vilken läggning vi har så letar vi efter och hoppas på ungefär samma saker.

Det inledande avsnittet sätter tonen redan från början. Inom tre minuter har en av huvudpersonerna hunnit med en handtralla med en främling i parken och sedan röker han på under väldigt öppna samtal om sex med sina vänner. Det känns lite utstuderat men känslan släpper sedan när jag börjar lära känna huvudpersonerna. En av de saker som sticker ut mest, och troligen det som gör att jag har så lätt att snabbt knyta an till dem, är att de är fjärran från de stereotypiska bilderna av unga, moderna gaymän. Här finns inte den överdrivna vokabulären, den extrema passionen för mode och den vulgaritet som ofta kan prägla bilden som ges utåt. De bor inte i några flärdfullt inredda lägenheter utan killarna är så pass normativa att det är lätt att glömma att de inte tillhör den heteronorma massan. Detta ger serien en trovärdig grund att stå på och i kombination med karaktärernas charm blir det här en högst verklig och smått trivsam inblick i en värld som inte alla får se.

"Looking" känns i sin första säsong fräsch. San Francisco har länge varit något av bögarnas paradis men den här serien uppdaterar den bilden och det hela känns väldigt modernt och aktuellt. Även om jag inte kan relatera rakt av till deras liv och leverne är det ändå intressant och det hela flödar över av någon slags charm. En charm som mynnar ut från de tre ypperligt välskurna och välspelade karaktärerna. Jag ser fram emot mer av detta.

De flesta avsnitten har ett kommentarspår med blandade personer som talar och det känns ovanligt generöst. Jag har inte lyssnat igenom alla men de jag har hört skiftar en del i kvalitet. När exempelvis ett av avsnittens fotografer är med talar hon väldigt lite om de tekniska bitarna som val av kamera, lins och format. Å andra sidan så pratas det desto mer om innehållet i varje avsnitt och för den som faller för den här serien blir det väldigt intressant.

1. För ett par år sedan såg jag den fantastiska dokumentären "För dig naken", en film som återupprättade en del av tron på kärleken för mig. Den här serien förstärker en del av den känslan och den visar att det där med kärlek och lustar inte skiljer sig nämnvärt mellan olika läggningar.

2. Gamle "Star Trek"-kaptenen Scott Bakula dyker upp i en viktig biroll efter några avsnitt. Det är inte första gången han spelar gay vilket fått en del rykten att sätta fart. Han är dock enligt uppgift fortfarande helt heterosexuell.

3. Med tanke på att jag gillar spel är det lite kul att en av killarna jobbar som speldesigner. När de i ett spel visar glimtar av ett förmodat storspel ser det dock skrattretande simpelt och daterat ut.

THOMAS HELSING (2015-01-09)