Fokuset skiftar i femte säsongen

"Downton Abbey" är serien om det tidiga 1900-talets förändringar och under fyra tidigare säsonger har vi följt omvandligen kanske mest genom herrskapet, familjen Crawleys ögon. I den nya femte säsongen får man dock känslan av att fokuset har skiftat. Det är inte så att det pågår många fler intriger hos tjänstefolket men den undre samhällsklassen är på uppgång och som reslutat är världen på väg att bli deras. Motsättningarna når sin topp i mötet mellan Lord Grantham och den frispråkiga lärarinnan Sara Bunting som genom ett mindre fiffel bjudits in som middagsgäst till Tom Bransons ära. Konflikten sätter fingret på den genomgående intrigen under säsong fem. Om en lägre samhällsklass ska ges mer utrymme så måste den högre träda undan och ge plats, vilket inte sker helt smärtfritt.

Men man måste säga att 20-talet levs ut till sin potential från vissa håll i herrskapet med. Stora viljor och dåd tar plats och speciellt från det kvinnliga hållet. Det var på många sätt inte förrän 20-talet som förväntningarna på hur en kvinna skulle vara lättade något och man såg med mildare ögon på hennes egen vilja. Den som tänjer mest på gränserna är åter igen Lady Mary, med en ny frisyr blir hon livsfarlig och fullföljer planer som fått hela England att sätta eftermiddagsteet i halsen innan det stora kriget. Mest imponerar dock änkegrevinnan Violet då hon avslöjar att hennes egna väg inte varit helt okantad av skandalösa tilltag. Den som kommer den längsta vägen fram har kommit längre än den som står först i ledet för tillfället!

Tom Branson –d en liberala irländska chauffören som gifte sig med greve Granthams dotter, och Charlie Carson – den konservativa butlern, står mitt emellan parterna men ser framtiden på två helt olika sätt. Inför hushållerskan Mrs. Hughes bekänner Carson "I feel a shaking of the ground I stand on" och det är också ett påfallande känslomässigt uttalande om man känner sin Carson. Avsnitt ett får ett abrupt slut då förödelsen slår till och det blir också startskottet på en ny tid då viljan finns inom räckhåll för de som tidigare missunnats den. Vems värld blir verklighet först och vem blir lämnad till sitt ärvda öde?

Här har vi en hel del matigt extramaterial med en ganska bra variation. "Behind the Scenes – Day 100" som är en bakomfilm av just dag 100 i filmandet av säsong 5. Här får vi lära känna några av skådespelarna lite bättre och speciellt Phyllis Logan som spelar hushållerskan Mrs. Hughes, och Lesley Nicol som spelar Mrs. Patmore. De tar oss med in bakom kulisserna och lättar på det sociala trycket som de annars så hårda korsetterna håller upp i en spikrak form.

"A day with Lady Rose" är en kortare bakomfilm om just karaktären Lady Rose och hur olika delar av teamet jobbar med henne. Vi får speciellt följa med i garderobsvalet inför ett större evenemang som Lady Rose kommer att få vara med om. Vad det speciella tillfället handlar om kan dock inte avslöjas nu! Spänningen måste bevaras!

"The roaring Twenties" är en mycket givande och till min förtjusning ganska lång film om både 20-talet som tid och hur de valt att gestalta det i säsong 5. Seriens skapare Julian Fellowes med flera berättar om hur de fångat tidens anda och vad som varit viktigt i arbetet. Denna film ger en bra bakgrund till både epoken som tar plats i säsongen och hur teamet jobbat med att förverkliga en värld som för länge sedan förändrats. Höjdpunkten i extramaterialet hittar vi här!

"A Sneak Peak of the Series 5 Special Episode" är precis som namnet avslöjar en förhandstitt på det traditionella julavsnittet som följer efter säsong 5. Julavsnittet är dock inte inkluderat på denna blu-ray-utgåva och därför vore det orättvist att avslöja något. Men, jag kan säga att ögat kommer inte att bli besviket!

1. Kvinnornas viljor får ta plats! Tidigare säsonger har det blivit tydligt hur effektivt samhället missunnat och tryckt ner kvinnornas egna önskningar. Nu får de äntligen ta lite mer utrymme och i säsong 5 är de sin egen lyckas bästa smed.

2. Butlern Charlie Carson sätter som vanligt ord på sin konservativa övertygelse men den här gången har han fått ordentligt med nytt bränsle för sina utspel. När ungtupparna i de nedre korridorerna löper amok har han svar på tal! "That sound just like the kind of boy’s talk that I do not allow".

3. Säsongsavslutningen bjuder på en sprakande garderob. 1920-talet är frigörelsens tid på många sätt och inte minst genom modet. Här befäster sig också serien åter igen som ett av vår tids största kostymdraman. Hatten av och fransarna på!

CECILIA BACKLUND (2015-01-23)