Häxornas tur

Tredje säsongen av "American Horror Story" handlar om en grupp häxor som härstammar från länge, länge sedan. De driver en internatskola för unga häxor och dit kommer Zoe efter att hon av misstag råkat döda sin pojkvän med sina krafter. Tanken är att hon på internatskolan ska utbildas till en fullfjädrad häxa men allt går inte som planerat. Folk dör och återupplivas, en gammal rasistisk gumma i form av Kathy Bates som legat levande begravd i över 100 år kommer tillbaka samtidigt som en voodoodrottning gör detsamma. Och som om allt detta inte vore nog dyker det också upp en grupp häxjägare som vill döda häxorna.

Det handlar alltså om att överleva för häxorna och det ska visa sig vara lättare sagt än gjort. Men å andra sidan har de ju förmågan att väcka upp de döda… Och mitt i allt detta måste de dessutom göra upp om vem som ska leda gruppen. Den nuvarande huvudhäxans tid går mot sitt slut och en ny behöver utses och det görs genom att alla som tror sig kunna ta över får utföra sju underverk, alla med stor risk för utförarens liv.

Tyvärr är det med tungt hjärta som jag konstaterar att säsong tre inte alls håller samma höga kvalité som de två tidigare. Karaktärerna känns lite överspelade och inte lika äkta som i tidigare säsonger och dessutom känns inte handlingen lika spännande och intressant som i tidigare säsonger. Inte så att den är dålig men det händer inte så mycket och allt känns rätt utdraget.

Bäst är helt klart Kathy Bates som den rasistiske damen som på 1800-talet luras i en dryck som gör henne odödlig. Strax efter att hon druckit den begravs hon och grävs inte upp förrän mer än 100 år senare och det är inte med lätthet hon acklimatiserar sig till ett liv på 2000-talet. Det fungerar liksom inte lika bra att vara rasist nu som då när hon kunde (och gjorde) som hon ville med sina slavar. Hon får dock igen och tvingas nu vara husa åt häxorna. Bates är som alltid perfekt i rollen och man känner med henne även om hon är en mycket otrevlig person.

Nu känns det som om jag vill lämna säsong tre bakom mig och blicka fram emot säsong fyra som jag hoppas håller samma höga kvalité som vi blivit vana med från de två första säsongerna.

Tre dokumentärer får vi och de handlar alla om hur säsongen gjordes. Den som är mest intressant är den som visar hur man gjorde de zombies som dyker upp. De är visserligen inte lika snyggt gjorda som i TV-serier i stil med "The Walking Dead" men det är ändå intressant att se hur de skapades.

1. Angela Bassett och Gabourey Sidibe var bara listade som gäster i serien fast de var med i 12 av de 13 avsnitten. Andra som var med i färre avsnitt listades som vanligt. Antar att det är lite fint att vara gäst…

2. Säsong fyra visas nu i USA och även en femte säsong är bekräftad.

3. Jag har lite svårt att se vad ormen på omslaget har med säsongen att göra…har jag missat något?

HANS-ÅKE LILJA (2015-02-06)