Tredje gången är svagare än de första två

Tjejerna från "Girls" är tillbaka i en tredje säsong och den fortsätter rätt direkt från där den andra slutade. Hannah och Adam är nu ett par och de bor ihop. Adam kämpar för att slå igenom på teatern och Hannah skriver på sin bok. Det ska dock visa sig att det inte är helt lätt att kombinera två konstnärer i samma hushåll, speciellt inte när det går bra för dem. Marnie försöker lära sig hur hon ska leva som singel efter uppbrottet med Charlie vilket leder henne till en något oväntad famn. Shoshanna ska ta examen och Jessa åker till rehab.

Det mesta är alltså som vanligt i serien som kan ses som en lite vassare version av "Vänner". Serien heter visserligen "Girls" men det finns faktiskt manliga karaktärer också det är tur för de är ibland bättre än vad tjejerna är. Vi får följa deras liv och deras relationer. Serien fortsätter att innehålla en hel del sex, naket och svordomar så den passar kanske inte alla men jag gillar den och tycker det är kul att följa alla karaktärerna. Dock känns den här säsongen lite långsammare än de två tidigare säsongerna så det känns faktiskt lite som om serien är i en svacka. Serien är fortfarande bra men säsong tre är definitivt en dipp jämför med tidigare säsonger.

Framförallt är det nog lite för att det som händer de andra tjejerna (inte Hannah alltså) blir satt lite i skuggan och det känns lite trist. Det är ju just gruppen som gjort serien till vad den är. Till säsong tre har man också utökat antalet avsnitt från tio till tolv och kanske har det en påverkan… Men serien är fortfarande lättsedd och när man har hela säsongen samlad kan man lätt bränna den under några kvällar.

En annan sak som känns rätt befriande är att Hannah är den som springer runt mest naken av tjejerna samtidigt som det är hon som har vad man får se som den minst perfekta kroppen i Hollywood-mått mätt. Hon är inte trådsmal och har inte jättetuttar. Hon ser ut som vem som helst och det är trots allt rätt ovanligt att tjejer som ser ut som vem som helst får visa hud på bio och TV. Tack för det HBO!

Trots att "boxen" bara innehåller två diskar finns det rätt mycket extramaterial. Vi får en titt på varje avsnitt där skådespelarna kommenterar det som händer i just det avsnittet. Vi får borttagna scener och gag reels from avsnitten och vi får följa med bakom kulisserna för att se hur serien spelades in. Dock består den rätt mycket av vad som ser ut att vara privatfilmer. Vi får även se några musikaliska framträdanden som finns med i säsongen i sin helhet. Klart godkänt extramaterial.

1. Karaktären Marnie är baserad på Lena Dunhams riktiga barndomsvän.

2. Lite kul är att om man tar initialerna på de fyra tjejerna blir det två av samma bokstav. Hannah Horvath, Marnie Michaels, Shoshanna Shapiro och Jessa Johansson.

3. I öppningsscenen på första avsnittet ligger Hannah i sängen med en annan person. Så har även de två första säsongerna börjat.