Småputtrigt mysigt med cynism och magi

Man kan säga mycket om Woody Allen, men en sak som är absolut solklar är att han är väldigt produktiv. Sedan 1982 har han regisserat en film per år. Backar man till debuten 1966 och räknar därifrån är det bara sex år som han inte hunnit pytsa ut någon ny film, men däremot presterat dubbelt under några år. Om inte det är produktivt så vet jag inte vad som är det.

Jag har verkligen inte sett alla filmer, troligtvis inte ens hälften, men känner ändå att jag med hyfsat mycket kött på benen kan konstatera att Allen inte är i sin bästa form just nu. "Magic in the Moonlight" är den femte av de sex senaste Allen-filmerna som jag ser och recenserar och flera av dessa har inte riktigt golvat mig även om det inte handlat om några kassa filmer. Allen har en bra grundnivå på sina filmer, så är det.

Något positivt att konstatera är att trots den stadiga produktionen hittar Allen alltid nya historier, miljöer och idéer att skriva om. "Magic in the Moonlight" utspelar sig 1928 och tar sin början i Berlin där magikern Stanley (Colin Firth) gör succé utspökad till kinesen Wei Ling Soo. Vid sidan av scenen är Stanley en riktig surkart som alltid hittar minsta lilla fel i produktionen att ljudligt klaga på. De cyniska kommentarerna duggar tätt och det är få människor som orkar vara hans vänner. Men en av dessa är kollegan Howard Burkan (Simon McBurney) som söker upp Stanley i hopp om att få hjälp. Burkan har nämligen sett hur rika släktingar till honom är på väg att bli grundlurade av ett påstått medium och Stanley måste hjälpa honom att avslöja rävspelet, för Burkan har själv gått bet på uppgiften.

Snart rullar Burkans bil ned till Sydfrankrike för Stanley nappar givetvis på uppdraget. Mediet är Sophie (Emma Stone) som tillsammans med sin mamma (Marcia Gay Harden) har seanser med Burkans släktingar. Stanley viftar bort allt Sophie säger, men sanningen är att hon säger saker som stämmer och Stanley får allt svårare att avfärda henne som en bluff. Är det så att hon faktiskt har kunskaper bortom vetenskapens gränser? Har magikern stött på riktig magi? Vad händer med cynikern när det fantastiska inte kan blundas för?

Där någonstans hittar Allen sin inspiration denna gång och det blir småputtrigt mysigt. Colin Firth är givetvis perfekt som den cyniska trollkarlen. Jag tröttnar aldrig på att se Firth i roller av det här slaget och på sätt och vis känns det lite trist att inte få se mer av karaktären vid sidan av den här filmens huvudhistoria. Det lilla man får se av Stanley som Wei Ling Soo i början är kittlande på sitt sätt.

Men för min del blir det inte mer än just småputtrigt mysigt. Miljöerna, med ett soligt Sydfrankrike som canvas är riktigt läckert och det är som vanligt välspelat och fint, men samtidigt en liten axelryckning. Ännu en dos Allen - smakfullt, men bekant.

1. Emma Stone kommer att vara med i Woody Allens nästa film "Irrational Man" där Joaquin Phoenix gör den manliga huvudrollen.

2. Runt 32 miljoner dollar spelade filmen in på bio, vilket får ses som fullt godkänt, och ett bra bevis på att Allen fortfarande har en stark biopublik.

3. Precis som med "Blue Jasmine" är filmen i bildration 2.35:1, men det är blott fjärde gången totalt sett som Allen använder sig av det.