Småroligt när små gubbar blir stora hjältar

Bakom den extremt långa titeln döljer sig den första originalfilmen med Justice League i Lego-format, föregången av en tv-special (som finns med som extramaterial) och i sin tur förgången av en Lego Batman-film och i förlängningen hela Lego Batman-franchisen (figurer och dataspel). Vill man kan man förstås klämma in "The Lego Movie" i kontinuiteten också, även om man förstås inte behöver det.

I inledningen av den här filmen står Superman i fokus och inte minst hans spegelklon Bizarro, som i den här tolkningen är en stor klant som vill väl men bara orsakar kaos eftersom han gör allt fel. Superman ledsnar på att röja upp i Metropolis efter Bizarros "hjälpinsatser" och tar med honom till en skev planet där Bizarro kan leka fritt och inte vara i vägen på något sätt. Frid och fröjd, även om Supermans agerande är lite tveksamt.

Efter en liten tid dyker Bizarro dock upp i Metropolis på nytt och stjäl den strålkanon som användes för att klona Superman till Bizarro. Nu riktar Bizarro strålen mot Justice League-medlemmarna Batman, Green Lantern, Cyborg och Wonder Woman och skapar Batzarro, Greenzarro, Cyzarro och Bizarra (fantasifullt värre...) och har helt sonika plötsligt skapat en egen Bizarro League. Men det hela visar sig vara ett rop på hjälp för på Bizarros nya hemplanet har skurken Darkseid långt skridna onda planer och de två motsatsgängen måste samarbeta för att stoppa honom.

Visst är det lite kul när medlemmarna i Bizzaro League får väldigt konstiga egenskaper och krafter (Greenzarro är till exempel rädd hela tiden och använder sin ring för att skapa en nallebjörn att skydda sig med). Men samtidigt är dessa anti-hjältar irriterande värre. De är helt enkelt för dumma och det hjälper tyvärr inte att de pratar som om de lärde sig tala veckan innan. Det här är visserligen helt enligt Bizarros mytologi i DC:s universum, men det blir ganska löjligt och alldeles för barntramsigt för min del.

Annars är den 46 minuter långa filmen lite smårolig när jag låtit den sjunka in. Det är mycket flirtar med DC:s hjältar och skurkar och humorn är ironiskt självmedveten, och även om jag å ena sidan tycker att Lego-kopplingen bara är en gimmick tycker jag å andra sidan att det blir lite roligt ändå.

Lustigt nog är tv-specialen "Batman: Be-Leaguered" betydligt bättre än den långa filmen. Den visades på amerikansk tv några månader innan "Justice League Vs. Bizarro League" kom. Här står Batman i fokus och i stora drag går den runt 23 minuter långa filmen ut på att de andra superhjältarna har bildat Justice League och vill värva mästerdetektiven, något ensamvargen inte är intresserad av (en rolig scen visar hur Batman berättar att han jobbar ensam, och i bakgrunden skymtas Robin, Nightwing, Batgirl och Alfred... Ensam var det, ja!). Men så försvinner Justice League-medlemmarna en efter en och Batman får rycka in för att lösa gåtan och sätta dit den skyldige - som visar sig vara en av DC Universumets sämsta figurer, men det får man kanske ta i ett sådant här sammanhang.

Jag tycker den här lilla filmen har en bättre story och den får mig att uppskatta den här konstiga kombinationen av Legos design, humor och superhjältar bättre.

Ett kort litet klipp med fejkade bloopers till filmen finns med, där det i de flesta fall verkar vara Robin som är den skyldige till att saker och ting går fel. Humor, på ett lite onödigt vis.

En liten bakomfilm tar upp storyn om Bizarro och det som rör den längre filmen. Här är det mest kul att få veta att Bizarro först dök upp redan 1958 så det är verkligen en figur som funnit med i Superman-mytologin länge.

1. En liten lustig detalj är Batman i det här specifika universumet är mest sur och framför allt extremt fientligt inställd till "utomjordingen", det vill säga Superman, som han tror har en hemlig agenda.

2. Även The Flash har ett nytt personlighetsdrag som kanske kan diagnostiseras som ADHD. Han är hur som helst extremt rastlös och börjar till exempel måla tavlor medan han gör annat.

3. Jag gillar att man inte gör någon hemlighet av att det handlar om Lego-figurer. De förutsättningar som sätts upp av figurernas fysik hålls, och det görs syftningar till bitarna i ett större perspektiv.

ANDERS JAKOBSON (2015-03-01)